Sent spår framtidshot

Banverket skjuter upp spårbyten på Malmbanan.
Det äventyrar LKAB:s miljardinvesteringar i nytt pelletverk i Kiruna. Utan effektiv järnväg tvekar gruvbolaget att satsa.
? Vi är oroliga, säger Leif Rönnbäck, i LKAB:s ledning.

LULEÅ2005-10-21 06:30
Gruvbolagets högsta ledning går nu förbi Banverket och rakt på ägaren, företrädd av rege-ringen.<br>I ett brev från LKAB:s VD Martin Ivert till näringsminister Thomas Östros varnas för följderna av att Banverket inte genomför upprustningen av Malmbanan på sträckan Kiruna?Riksgränsen i tid, 2006?2009. I stället ska jobbet vara gjort till 2012.<br>&nbsp;? Vi får problem med vår egen expansion. Här finns en risk som vi måste hantera, säger Martin Ivert till Kuriren.<br>Måste vara i fas<br>För att styrelsen i LKAB ska våga genomföra byggena av pelletverk och anrikningsverk i Kiruna, malmlager i Narvik samt fortsätta satsningarna på de nya tågen behöver investeringarna fasas in i tid med rationella frakter. Investeringarna beräknas vara genomförda 2008. Med utebliven upprustning av järnvägen får inte gruvbolaget ut effekten och tror sig drabbas av rälsbrott med flera störningar.<br>?Under ovanstående förutsättningar kan en senareläggning av spårbytet på Malmbanan få direkta konsekvenser på LKAB:s expansionsplaner i form av begränsad kapacitet på järnvägen 2009?2012. Detta kan i sin tur påverka styrelsebeslutet, expansionsplanerna och tillväxten i Malmfälten?, skriver Martin Ivert.<br>Ägaren måste lösa<br>&nbsp;? Det här är allvarligt och måste lösas. Jag tror inte Martin Ivert skriver ett sådant här brev utan att mena allvar. Jag förväntar mig att ägaren löser det här, säger Kirunas kommunalråd Kennet Stålnacke.<br>LKAB har i och med ökad efterfrågan ökat årsproduktionen till 23 miljoner ton järnmalm. Det vi nu talar om är fortsättning följer.<br>Störande spårbyten<br>&nbsp;? Vi ska öka produktionen till 27?28 miljoner ton. Banverket bör ha bytt spår till dess att vi når hög kapacitet. I stället kan det bli så att när vi ökat så håller Banverket på med spårbyten som stör oss. Vi är oroliga, säger Leif Rönnbäck, direktör med ansvar för framtidsfrågor hos LKAB.<br>Banverket behöver mer pengar av staten. I andra hand är LKAB villigt att låna ut pengar till verket. Det har skett tidigare vid investeringar och det tänker LKAB göra i samband med bygget av mötesstation i Murjek, skriver Martin Ivert. Fast Banverket får inte låna till underhåll. Då behöver reglerna snabbt ändras, konstaterar Ivert.<br>Prioritering<br>Hans Öhman, chef vid banförvaltningen vid Banverket, säger att verket varit i kontakt med näringsdepartementet för att se om man kan göra som LKAB föreslår. Inga nya besked har lämnats.<br>&nbsp;? Det som då går att göra är att prioritera, och det tittar vi på i budgetarbetet. Det blir klart i december, säger Hans Öhman.<br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om