Det är stora åsiktsskillnader mellan partiernas toppkandidater i årets kyrkoval. Till skillnad från Socialdemokraterna går Sverigedemokraterna till val på konservativa värderingar. Deras förslag innebär bland annat att "klassiskt konservativa" präster, exempelvis de som inte vill viga homosexuella, inte ska frysas ut.
– Personer kanske förväntas ha en viss politisk uppfattning för att bli präst, det räcker inte att ha sin tro, menar Julia Kronlid (SD), en av toppkandidaterna.
– Som enskild präst har du en så kallad väjningsrätt, men det håller på att luckras upp. Socialdemokraterna talar om att ha en öppen kyrka för alla, men vad de gör är att de stänger kyrkan för de som har en mer klassisk uppfattning i den typen av frågor, säger andra toppkandidaten Aron Emilsson (SD).
Men tror ni inte att exempelvis homosexuella kan känna sig ovälkomna till kyrkan om prästen står för den typen av värderingar?– Båda ska få plats. Det finns nog ingen präst som inte tolererar människan i sig, det handlar om synen på äktenskapsbegreppet, säger Julia Kronlind.
De ger också en känga åt socialdemokratin. De menar att kyrkan har utvecklats till en "politisk vänsterliberal opinionsbildare" eftersom Socialdemokraterna haft mycket att makt om under en lång tid.
– De har på många plan fört kyrkan från att vara en kyrka som vågar betona sin tro och kristna identitet. Inte minst har de öppnat dörren för trosuppfattningar som är diametralt motsatta från det som kyrkan står för, exempelvis när de aktivt samlat in medel för moskébyggen, säger Aron Emilsson.
– Naturligtvis ska Svenska kyrkan nå ut. En motion som vi föreslagit och som blev bifallen är översätta ett material på de större invandrarspråken så att de i utsatta områden, där många människor kommer från andra länder, kan få läsa om var vi finns och att de är välkomna, säger Julia Kronlid.
Ett slags informationsblad?– Ja.
De menar vidare att den svenska kyrkan har tappat sin identitet, och att det här kyrkovalet kommer bli ett ödesval.
– Det är ett viktigt val. Antingen betonar vi tro och tradition, som är våra huvudbudskap, eller förnyelse och ständig förändring, säger Aron Emilsson.