Det här arbetet, som innebär en avsevärd ökning, inleddes för flera år sedan.
Det var då det uttalades att Scania 2015 skulle nå en produktion av 150.000 fordon. Det har genomförts investeringar i Luleå.
- Vi fortsätter förberedelserna, säger Ferruforms vd Lennart Wiksten.
Ferruform, som tillverkar delar till Scanias bilar, är inte tänkt att bli större utan ska tillverka fler artiklar av visst sortiment och ta bort andra.
Sannolika lösningen är att ha kvar produktionen av bakaxelbryggor, tvärbalk, sidobalk samt stötfångare medan stödaxlar och lågvolymartiklar försvinner.
2015 plus
Årtalet 2015 är utbytt mot 2015 plus. Något årtal för när målsättningen ska vara nådd är nu inte deklarerad, enligt ledningen vid Ferruform.
Det som hänt senare år är att finanskrisen 2008-2009 gjorde ett hack i planeringen. Scania påverkades och gick ner i produktion. Nu finns stor osäkerhet. Så sent som i går var euro-samarbetets överlevnad oklar och utvecklingen i marknadsländerna påverkar Scania.
Gångna hösten har Scania rapporterat om avmattning i efterfrågan. Beslut fattades om lägre produktion.
- Läget är allvarligt, det är viktigt att anpassa kostymen efter efterfrågan, säger Lennart Wiksten.
Visstidsanställdas arbeten förlängs inte. Inbromsningen motsvarar omkring 20 procent.