SAS-plan kanade av banan
Ett SAS-plan på väg från Kallax flygplats till Arlanda sladdade av taxibanan före starten. Inga personer kom till skada, men SAS får både ris och ros för informationen till passagerarna. Detta var den andra händelsen på två dagar där flygplan fått sladd på Kallax flygplats.
Monica Hultberg på SAS informationsavdelning förklarar att det var halkan som orsakade avåkningen. Också dagen innan, på tisdag morgon, fick ett SAS- plan sladd på taxibanan. Det planet höll sig dock kvar på asfalten och bogserades ut till startbanan. Efter det kunde planet utan problem lyfta mot Stockholm.Flygstationschefen Susanne Jangdahl säger att det varit mycket besvärligt med halkan på Kallax under veckan, men att sådana incidenter som hände SAS-planen aldrig kan inträffa på själva start- och landningsbanan.-Där har vi så kallad svartbana, det vill säga det är ren asfalt där, säger hon.Max Henriksson, en av passagerarna ombord på det avkanade planet, berättar att själva avåkningen var ganska odramatisk.-Det var när planet skulle svänga mot startbanan, som man kände hur hjulen tappade greppet och planet kom i sladd. Det gungade ju till lite innan det stannade, men det var aldrig någon fara. Sedan satt vi ju där och såg de andra planen landa och det verkade ganska nära oss, men det var lugnt ombord, säger han.Rörig information
Han tycker att informationen från besättningen ombord var bra och kom snabbt. Däremot är han kritisk till hur informationen senare fungerade.-Väl tillbaka här på flygstationen var det smått kaotiskt faktiskt. Jag och många andra visste inte vart vi skulle gå, hur vi skulle ta oss vidare till Stockholm. Det verkade vara ont om personal och så fick vi olika uppgifter, säger han.Eftersom han skulle till Stockholm och inte hade något anslutningsflyg att passa fick han beskedet att han får vänta till 21.30. Varken han eller Keith Bergström, en annan passagerare som vi pratade med, gillade tanken att åka med samma plan som kanat av banan. -Nej, det känns lite otäckt. Man tänker att det kanske fått skador som märks vid landningen. Det är väl de tidigare incidenterna med Dash-planen som gör att man blir lite nervös, säger Max Henriksson.Enligt SAS skickades en tekniker för att inspektera planet för att försäkra att det var klart för flygning. Det kunde lyfta mot Stockholm, fem och en halv timme försenat.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!