SAS flyger i motvind

Lika många turer till Luleå men färre platser kan bli lösningen för SAS. SAS har förlorat flera statliga upphandlingar av inrikesresor.
? Om SAS inte fyller planen till Luleå kan bolaget börja sätta in mindre plan, säger Harald Rosén, generalsekreterare för Svenskt Flyg.

LULEÅ2004-08-03 06:30
I måndagens DN står det att SAS misslyckats i konkurrensen om statens inrikesresor mot flera av lågprisbolagen. Enligt Harald Rosén kan det här få konsekvenser för en del flyglinjer i landet, en del turer kan läggas ner och en del linjer till vissa orter skulle helt enkelt bli för olönsamma, till exempel turerna till Kiruna. För Luleås del kan det bli färre turer per dag.<br>Harald Rosén uppger till Kuriren att de här effekterna kan märkas för kunderna när SAS gör nästa tidtabell i slutet av mars. Vintertabellen som börjar gälla 31 oktober är redan fastlagd.<br> ? Vad som sker inför tabellen i mars har mycket att göra med hur turerna går fram tills dess. Det är nu det kommer att utkristallisera sig. Om någon linje går riktigt dåligt kan SAS få ompröva den, säger han.<br>Lönsamheten viktigast<br>Harald Rosén uppger till Kuriren att SAS redan tidigare har lagt ner turer för Kristianstad, Jönköping, Visby och Skellefteå men där kom SAS tillbaka igen.<br> ? Det är inget nytt att SAS lämnar en linje när den inte är lönsam längre, säger han.<br>Vintertabellen som gäller oktober ? mars, för SAS flyglinjer till och från Luleå och Kiruna ser dock ut som förra säsongen. <br>Kiruna har 1,5 turer, det vill säga en flygning direkt till och från Stockholm och en via Umeå (det gör fyra flygningar tur och retur per dag). <br>Luleå har liksom förra vintern åtta turer (16 tur och retur) per dag.<br>Enligt Linda Sjödin, informatör på SAS påverkar det inte SAS:s inrikesflygningar att bolaget nu förlorat flera statliga upphandlingar inrikes. De är så liten del av det totala antalet flygningar. Harald Rosén uppger att statens flygningar utgör 4 ? 5 procent av inrikesflygningarna totalt i Sverige.<br>Hård konkurrens<br> ? Det är ju stor konkurrens om de här upphandlingarna. Då får man räkna med sådana här saker. Vi har ju många andra kunder förutom staten, som till exempel Ericsson både inrikes och utrikes och vi har dessutom satsat mycket på små och medelstora företag. Så det här påverkar inte oss nu, säger hon.<br> ? Vi har inte planerat att dra in turer på linjerna Kiruna och Luleå, säger hon.<br>Harald Rosén menar dock att om det redan i vinter visar sig att SAS har för många turer till Luleå, kan det redan i vinter bli så att mindre plan sätts upp till Luleå för att det inte ska gå tomma platser.<br> ? Det kan man göra redan i morgon, det är en bedömning man gör från dag till dag, säger han.<br>För Kirunas del tror han inte att det blir aktuellt med mindre plan eftersom det går så få turer.<br><br><br>katarina.karlsson@kuriren.com<br>0920/ 376 23
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om