Särskilda lärmiljöer ska avvecklas

Oasen, Lillstrandsskolan och Daggkåpan ska läggas ned trots farhågor från personalen. Men skolledningen är övertygad.  - Vi tar ett riktigt steg, säger Monica Karsbrink Lövbom.

LÄARE OROAS. "Hur ska det går för våra elever när de återgår till sina    hemskolor", undrar lärarna Kjell Ahlqvist och Carola Wånsjö på Lillstrandsskolan.

LÄARE OROAS. "Hur ska det går för våra elever när de återgår till sina hemskolor", undrar lärarna Kjell Ahlqvist och Carola Wånsjö på Lillstrandsskolan.

Foto: Linda Wikström

Luleå2010-01-20 06:00
Lillstrandsskolan, Oasen, Språkenheten och Daggkåpan är alla så kallade tillrättalagda lärmiljöer där särskilda undervisningsgrupper får sin skolgång. Eleverna klarar av olika skäl inte av att vara på sina "hemskolor", oftast handlar det om barn med adhd och Aspbergers syndrom. I nästa vecka tar politikerna i barn- och utbildningsnämnden (Bun) ett inriktningsbeslut om dessa särskilda undervisningsgrupper och lärmiljöer, de ska vara avvecklade senast sista december 2011. Magnus Åkerlund är utvecklingschef för skolorna i Luleå. - Skolan ska inte exkludera utan inkludera. Passar inte miljön för en elev får vi ändra på miljön, barn ska inte behöva flytta på sig, säger han. Luleå har fått kritik av Skolinspektionen för sina permanenta tillrättalagda lärmiljöer, särskilda enheter dit elever flyttas när skolan inte längre klarar av dem. - Samstämmig forskning visar att det inte är framgångsrikt att vara exkluderande. Vi väntar nu på att politikerna ska ta sitt beslut. Skolchefen är övertygad och vi känner att vi tar ett riktigt steg. Men det kommer att kräva mycket av oss, säger Monica Karsbrink Lövbom, för- och grundskolechef. Får sin egen lösning
Beslutet innebär dock inte att eleverna måste undervisas med sin klass till varje pris. - Nej, behovet av särskilda undervisningsgrupper kommer alltid att kvarstå. Och varje barn måste få sin egen lösning, säger hon. Lillstrandsskolan har just flyttats från lokaler i Hertsö vårdcentral till slöjdhuset på Örnässkolan. Detta trots hård kritik från både föräldrar och personal. Och trots löften om att allt skulle vara klart så undervisningen inte kommit igång ännu. - Här var en byggarbetsplats och vi har ägnat oss åt att packa upp lådor. Eleverna har vi fått ta till andra aktiviteter, säger Kjell Ahlqvist. Personalen är inte överraskade över att deras verksamhet ska avvecklas. - Detta är första steget mot nedläggning, det var precis vad vi sa när beslutet om flytten kom samtidigt som vi inte fick ta in fler elever. "Nej, nej, nej", sade ledningen då. Tja, allt det vi sa skulle hända har hänt, säger Carola Wånsjö. Bekymrar personalen
Lillstrandsskolan har sju elever och två av dem lämnar grundskolan i vår. Men övriga ska alltså återgå till sina hemskolor vilket bekymrar personalen. - Alla kan inte anpassa sig, vi kan inte ens få in dem i matsalen, säger Wåhlsjö. - På sina skolor fanns de i korridorerna, de gick inte på lektionerna för de klarar inte av större grupper. Hit kommer de varje dag, säger Ahlqvist. De menar att hemskolan kan vara minst lika exkluderande. - Det är ju redan prövat, de får sitta för sig själva, säger Kjell Ahlqvist. Ulrika Hegstam från centrala stödteamet håller delvis med. - På mindre skolor finns det få elever med just den prognosen. Då blir de ensamma. Fördelen med detta är ju att skolan inte har någon annan utväg, de måste hitta en lösning för eleven, säger hon. Staffan Matti är rektor på Örnässkolan och beslutet innebär att han får tillbaka elever som i dag plockats ur skolan. - Det är ju en resursfråga, med vettiga resurser kan det gå. Men jag funderar verkligen på hur, säger Matti. Oasen finns på Björkskataskolan, Daggkåpan på Råneskolan och Språkenheten på Furuparksskolan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!