Sänkta hastigheter på länets vägar

Den 15 september sänks hastigheten på de nationella vägarna i Norrbotten. Vägverket har inte pengar till att göra vägarna säkra utan väljer i stället att försöka öka säkerheten genom att sänka farterna. - Jag förväntar mig ingen folkstorm, säger Lena Dahlgren, chef för Vägverket i norra Sverige.

LIV OCH MILJÖ. "Nu kan vi bättre anpassa hastigheten efter förhållandena", säger vägdirektör Lena Dahlgren.

LIV OCH MILJÖ. "Nu kan vi bättre anpassa hastigheten efter förhållandena", säger vägdirektör Lena Dahlgren.

Foto: Andreas Wälitalo

LULEÅ2008-08-27 06:00
Om man vill köra 120 kilometer i timmen och vara laglig måste man åka till den nyligen färdigställda E 4-sträckan norr om Uppsala. Där ligger den närmaste 120-vägen för oss norrbottningar.Den nya högst tillåtna hastigheten i Vägverkets nya hastighetssystem med tio olika hastighetsbegränsningar (från 30 till 120) blir alltså bara en dröm för alla som bor i Norrbotten.Av de nationella vägarna i länet (E 4, E 10 och E 45) är det bara den södra delen av E 4 (söder om Töre) som är tillräckligt bra för att klara 110 kilometer i timmen - och knappt det om man ska tro på Vägverket.Inget räcke
Om Vägverket hade gjort som man velat så hade även E 4 drabbats av sänkt hastighet. Än så länge finns det ju andra vägar (97:an till exempel) där man får köra 110 och då menar Vägverket att det skulle vara "pedagogiskt svårt" att ha en lägre hastighetsbegränsning på E 4.- På den del av E 4 som saknar mitträcke blir det emellertid 90 kilometer i timmen, säger Lena Dahlgren, direktör för Vägverkets norra region.Vid en rad samtidiga presskonferenser över hela landet presenterade Vägverket på tisdagen Sveriges nya hastighetssystem för vägnätet.- Nu kan vi bättre anpassa hastigheten efter de rådande förhållandena, menar Dahlgren som fanns på plats på Vägverket i Luleå.För dålig väg för 100
I dag är det 110 som gäller på E 10 nästan hela sträckan mellan Töre och Kiruna men från och med den 15 september får alla trafikanter sänka farten till 100 om de vill vara laglydiga. Enligt Vägverket är vägen egentligen för dålig för att tillåta den hastigheten.- På grund av den låga trafikintensiteten kan vi ändå tillåta 100 där, säger Dahlgren.I Malmfälten är det inte många som jublar över beskedet att sänka hastigheten på länets ena pulsåder. Kirunas kommunalråd Kenneth Stålnacke (s) är till exempel bekymrad.- Jag tycker inte om det här. Vi är väldigt besvikna på att man inte lyssnat på vårt remissyttrande, säger han.Han menar att Vägverket borde satsa på att förbättra vägarnas standard i stället för att sänka hastigheten.Enligt Lena Dahlgren har nästan samtliga kommuner i länet lämnat kritiska synpunkter i sina remissvar, något som överraskar henne.- I södra Sverige kommer det ingen kritik från kommunerna, säger hon.Stålnacke menar att det här är en fråga som är större än Vägverket och han berättar att han tagit upp den vid träffar med de andra kommunalråden i länet och med landshövdingen.- Det behövs rejäla satsningar på de norrbottniska vägarna, inte bara på Norrbotniabanan.Kirunas kommunalråd har respekt för Vägverkets arbete att minska utsläppen och dödsolyckorna men någonstans måste en gräns sättas, menar han.- Det trafiksäkraste alternativet vore ju om ingen alls körde på vägarna eller att man satte ned hastighetsbegränsningen till tio kilometer i timmen men så kan vi ju inte ha det.Tappar respekten
Att de sänkta hastighetsbegränsningarna skulle göra att en del människor tappar respekten för trafikreglerna och trycker ned gaspedalen djupare i golvet än vad som är tillåtet tror inte Lena Dahlgren.- Nej, jag tror inte att det blir fler som överskrider hastighetsbegränsningarna än i dag.Kollegan Ove Lundberg på Vägverket är inte lika optimistisk.- Vi är generellt dåliga på att hålla hastighetsbegränsningarna i Norrbotten. Mer än hälften av alla bilister kör fortare än man får, säger han.Fotnot: Efter att ha klarat av de nationella vägarna kommer Vägverket att ge sig på det övriga vägnätet i statlig ägo. Om drygt ett år kommer de nya hastighetsbegränsningarna för dessa vägar att presenteras. Man behöver ju inte vara expert för att förstå att det kan att bli frågan om omfattande nedsättningar av hastigheten eftersom underhållet av dessa vägar är kraftigt eftersatt i norra Sverige.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om