Sänkt hastighet kan vara lösningen

För att få de underkända sträckorna trestjärniga fodras hastighetsbegränsningar.
? Men dessa skulle knappast accepteras, tror vägverksdirektör Lena Dahlgren, Vägverket Region Norr.
En omfattande kartläggning av trafiksäkerheten på E 10 påbörjas inom kort.

LULEÅ2005-12-15 06:30
Resultatet av undersökningen kommer inte som någon överraskning för Vägverksregionen i Västerbotten och Norrbotten.<br>&nbsp;? Nej, det här vet vi ju om, säger vägverksdirektör Lena Dahlgren.<br>Det finns två sätt att få upp stjärnmärkningen på vägarna, menar hon.<br> Sänkta hastighetsgränser.<br> Förbättra vägens standard.<br>&nbsp;? Om man hade obegränsat med pengar skulle man naturligtvis sätta upp mitträcken. Men dithän har vi inte kommit och det var den idén som jag ville ta upp, säger Lena Dahlgren och syftar på hennes uppmärksammade fundering på mitträcke längs hela E 10 Töre?Gällivare. Jag ville diskutera hur man skulle kunna utforma en säker väg som är ganska smal.<br>Frågor om hastighet<br>Vägverket ska börja titta på vad kan göras med E 10.<br>&nbsp;? Vi vill få med åkare, taxi och sådana som kan vägen bra för att få deras synpunkter.<br>Vägverket bad Motormännen undersöka vilken hastighet som skulle göra de undersökta vägarna till godkända, med tre stjärnor.<br>&nbsp;? Jag tror knappast att de hastighetsgränserna skulle bli accepterade. På vissa sträckor hamnar man på 70, andra 80 och 90. På E 10 skulle det inte bli 110 km/tim någonstans.<br>Lena Dahlgren tycker inte att man kan vänta under knapphetens stjärna i väntan på att pengar ska komma till mitträckeslösningar.<br>&nbsp;? Vi måste jobba på och se om vi kan fixa sidoområden, studera de här stråken och varför dessa har två stjärnor. Och vad man skulle kunna göra för att få tre. Varför vi börjar med E 10 är att jag anser den som viktig.<br>Ett förslag finns på regeringens bord om att förändra systemet med hastighetsbegränsningar så att mellanrummen blev färre 50, 70, 90 och 110/km i timmen skulle kompletteras med 40, 60, 80, 100 km/tim.<br>Upprörda känslor<br>&nbsp;? Om det går igenom måste vi göra det arbete jag nämnt med alla vägar. Då måste en öppen debatt föras. Och jag är övertygad om att det innebär mycket jobb och upprörda känslor.<br>Vägdirektören vet snart inte vilket ben hon ska stå på.<br>&nbsp;? När jag säger att vi har för hög hastighet på E 10 och att vi måste göra något åt det blir man jätteupprörd. Och när en sådan här mätning kommer blir det jätteupprört över att vi har så låg säkerhet, suckar hon.<br>&nbsp;? Det går inte att ta en aspekt i taget. Vi måste hitta bästa möjliga balans mellan hög framkomlighet, hög bärighet, att man inte ska köra ihjäl sig. Och komma fort fram. Vi får dessutom inte prioritera ett mål.<br>Trafikbrottslingar<br>Om regeringen sade att Vägverket skulle prioritera att minska antalet döda i trafiken kunde man göra det genom att sätta ner hastighetsgränserna, menar Lena Dahlgren.<br>&nbsp;? Men då fick vi väldigt många trafikbrottslingar och det skulle även troligen vara väldigt samhällekonomiskt olönsamt eftersom vi får längre res- och transporttider.<br>En omöjlig ekvation?<br>&nbsp;? På kort sikt. På lång sikt går det. Men vi måste tuffa på i samma takt med alla målen.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om