"Sänk åldern för busskort"

Efter utbildning får du köra långtradare som 18-åring, fast buss först som 21-åring.
? Sänk åldern för busskort så vi får igång gymnasieutbildning även för busschaufförer, kräver Anders Åström, Alviks Trafik.

LULEÅ2007-09-12 07:47
Ägaren av Alviks Trafik, som också är ordförande i bussbranschens organisation för Norrbotten, är inte ensam om kravet.<BR>? Hela bussbranschen i Sverige kräver en ändring. Förmodligen måste EU  säga sitt och det kommer att ta tid. Branschen accepterar en lösning där du i yngre ålder får köra buss inom fem mils radie. Då får du köra lokaltrafik. Därmed kan branschen acceptera att du får vänta till dess du är 21 år med att köra beställningstrafik, säger Staffan Strömbäck, Centrala Buss.<BR><BR><STRONG>Få igång</STRONG><BR>På det sättet skulle det finnas skäl starta bussförarutbildning i gymnasiet. Sådan utbildning saknas i landet.<BR>? Det anses väl inte vara någon idé, säger Staffan Strömbäck. De som går ut gymnasiet har övervägande minst ett par år kvar till 21 års ålder.<BR>För lastbilschaufförer finns enbart i Norrbotten fyra gymnasieutbildningar, i Boden, Piteå, Arvidsjaur och Gällivare och åkeriföreningen i länet vill ha ännu en, i Haparanda?Kalix.<BR>Busskort skaffar sig intresserade personer antingen via eget engagemang eller via arbetsmarknadsutbildningar.<BR><BR><STRONG>Höjd status</STRONG><BR>? Som det är nu kan vi inte rekrytera busschaufförer från gymnasiet. Ska vi få upp statusen på yrket behöver utbildningen vara gymnasial. Däremot kan man alltså rekrytera lastbilschaufförer och det är en väldigt bra utbildning, med ansvarskännande människor. I flera år har vårt företag tagit folk därifrån, säger Anders Åström. Alviks Trafik  har ett 90-tal chaufförer, som kör buss eller lastbil.<BR>Åldersglappet för att få köra buss, som motiveras med stort ansvar för passagerare, irriterar bussbranschen inte minst på grund av att pensioneringar och rådande högkonjunktur medför förestående chaufförsbrist.<BR>? Frågan om åldern på bussförare ligger nu hos näringsdepartementet. Man vet att åldrarna 18?24 är en känslig grupp, med många olyckor. För den skull behöver inte 18-åringar vara sämre förare än 21-åringar, säger Einar Tuvesson, Vägverket.<BR><BR><STRONG>Chaufförsbrist<BR></STRONG>Förestående chaufförsbrist gäller också för andra kategorier fordonsförare, konstaterar Transportbranschen. För övrigt är bristen redan här om vi talar om Syd- och Mellansverige, heter det. I Dagens Nyheter beskriver Sveriges Åkeriföretags ledning en brist på chaufförer inom fjärrtrafik samt bygg- och anläggningsarbeten.<BR>AMS bedömer att sysselsättningen i transportsektorn kommer att öka med 6.000 personer i år samtidigt som vart fjärde län signalerar stigande problem med att rekrytera chaufförer.<BR>Lika illa är det inte i Norrbotten, åtminstone inte om vi talar om lastbilsåkerier, enligt länets åkeriförenings företrädare Erik Bäcklund.<BR>? Nej. I sommar har det varit brist men utslaget på året är det inte det. Däremot är stora avgångar på gång. De som utbildas slukas direkt av företagen. Det visar att det finns efterfrågan, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om