Samsyn om framtiden bakom samgåendet

En samsyn om tidningarna och deras framtid och teknikutvecklingen.Det ligger bakom planerna på samgående mellan Kuriren och NSD.- Tidningarna utsätts för en allt hårdare konkurrens av TV, webben och nya medier. Därför måste vi minska våra kostnader och skaffa oss nya resurser, säger NT:s Björn Jakobsson.

stormöte på kuriren

stormöte på kuriren

Foto:

LULEÅ2007-06-16 01:45
Diskussioner om samgående mellan Kuriren och NSD har pågått i nästan ett år. Bakom diskussionerna ligger utvecklingen på mediaområdet. Det handlar bland annat om nya och fler TV-kanaler, internets allt större betydelse, gratistidningar och annat som konkurrerar om tidningsläsarnas uppmärksamhet.

- Vi måste utgå ifrån vad våra kunder vill ha. Läsarna vill ha bra redaktionell information, nyheter men också annonser. Och så vill de ha tidningen i brevlådan i god tid. Annonsörerna vill ha så bra reklam som möjligt till så lågt pris som möjligt.

Björn Jakobsson säger att för att klara förväntningarna måste tidningsföretagen minska sina kostnader och samtidigt skapa resurser att möta konkurrensensen från andra medier. Ett sätt att minska kostnaderna är att man delar på det som kostar mycket pengar. Som tryckpress.

- Teknikutvecklingen går mycket fort, det som är aktuellt i dag är gammalt i morgon. Därför måste vi ha en beredskap så att vi kan vara med i konkurrensen om läsarna. Där ingår att skapa nya kanaler där vi för ut information.

Liknande tankegångar har Karl-Gunnar Holmqvist som är styrelseordförande i NSD. Han säger att NSD:s styrelse började utreda frågan om samgående när den tidigare delägaren Orcla meddelade att man tänkte sälja sina aktier.

Långsiktigt engagemang
Styrelsens utredning kom fram till att man måste hitta en partner för att klara tidningens fortlevnad på lång sikt.

- Vi kom fram till att det fanns en partner som skulle passa oss bra: NT-koncernen. Genom sitt ägande i Kuriren visar de att de har en fast fot i Norrbotten och ett långsiktigt engagemang.

Kontakter togs redan förra året. Det ledde till flera sammanträden där man upptäckte att man har en samsyn när det gäller vad som krävs för att ge tidningarna en bra framtid: samarbete.

Samma åsikter uttrycker Toivo Hofslagare som är styrelseordförande i Valrossen som i sin tur företräder det socialdemokratiska partiet i Norrbotten. Även Hofslagare talar om de stora förändringar som sker inom tidningsbranschen med ökad konkurrens från nya medier.

- Vi har tre välskötta tidningar i Norrbotten och dem ska vi slå vakt om. Vi tror att samgåendet mellan dem kommer att stärka dem eftersom kostnader för tryckeri och administration kommer att minska.

Ska konkurrera
Hofslagare pekar på en sak som han säger är grundförutsättningen för samarbetet:

- Tidningarna ska konkurera om nyheter på samma sätt som sker nu. Och ledarsidorna ska finnas kvar med de inriktningar som de har. Där blir det ingen förändring. Samverkan ska ska på alla andra områden.

På Piteå-Tidningen är man också positiv till planerna på samgående mellan länets två största tidningar. Styrelseordföranden Lars V Granberg tror att det innebär stora fördelar för hans tidning:

- Det kommer att ge Piteå-Tidningen stora fördelar - vi kommer att kunna erbjuda våra kunder annonspaket som täcker hela länet.

Vad säger då de anställda om planerna på samarbete?

- Jag är positiv till samgåendet, speciellt som redaktionerna ska få arbeta på samma sätt som man gör nu - oberoende av varandra. Sedan verkar samarbetet vara bra för ekonomin och det är positivt, säge Roland S Lundström som är ordförande i Kurirens journalistklubb.

Anders Lampa på NSD:s annonsverkstad är den ende som uttrycker farhågor.

- Det är sagt att redaktionerna ska finnas kvar och arbeta som nu och det är bra. Men alla övriga avdelningar kommer att påverkas. Det gäller annonsavdelningarna som kommer att slås samman. Det betyder att många kommer att förlora sina jobb.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!