Sämre tillgång på spån ger dyrare pellets

Pellets har blivit ett allt vanligare bränsle för uppvärmning. Nu stiger marknadspriserna.  Orsaken är brist på råvaran sågspån.  - Tillgången på spån har minskat och då tvingas vi justera priserna, säger Lars Stenberg, vd på Bioenergi i Luleå.

LULEÅ2009-01-23 06:00
Pellets är en ren naturprodukt som framställs av sågspån från träindustrin. I takt med att sågverksamheten i landet minskar, har konkurrensen om råvaran ökat. På ett av de stora förädlingssågverken i länet märks en stor efterfrågan på spån just nu. - Ja, vi har stor brist på kutterspån just nu, intygar Sten Stenvall, vd på Stenvalls trä. - Det hyvlas mindre i länet men efterfrågan är lika stor. - Vi försöker hålla samma produktion som vi brukar för att nå ut med produkter till våra kunder. Ett stort antal hästägare har under vintern rapporterats stå utan spån till sina stallar runt om i landet. Men den minskade tillgången på spån drabbar inte bara länets djurägare. Pelletspriserna påverkas
Eftersom spån är själva råvaran till pellets, trissas nu marknadspriserna upp. Bioenergi utanför Luleå är ett av landets största tillverkare av bränslepellets. Även här känner man av den krympande tillgången på spån. Lars Stenberg är företagets fabrikschef. - Det har varit en del neddragningar hos sågverken i Norrbotten. Spånmängden har minskat och vi har fått börja köpa in råvaror från annat håll. - Så visst har det påverkat vår verksamhet. Vi har fått ökade kostnader, säger Stenberg. Fortsatt stabilt pris
Något som även konsumenterna får känna av - i form av prishöjningar. Tidigare i veckan aviserade marknadsledande Neova en prishöjning på pelletsprodukter. Priset per pall, motsvarande 832 kilo, beräknas bli ett hundra kronor dyrare. Detta är Neovas andra prishöjning på kort tid. Den förra aviserades så sent som i november förra året. Även då var prisökningen ett hundra kronor. Trots detta menar Lars Stenberg att det rör sig om en marginell prisökning på marknaden.  - Jämfört med en flukturerande elmarknad är priset på biobränsle fortsatt stabilt, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om