Sämre järnväg med dåligt underhåll

Bättre och effektivare underhåll höjer kapaciteten på befintlig järnväg. Konsten är att hitta rätta metoder. -  Om man kan förutsäga när underhåll ska göras minskas problem med att tåg måste stoppas, säger Rune Lindberg på Transportstyrelsen.

UNDERHÅLL ÖKAR KAPACITETEN. "Ökad satsning på underhåll kommer att höja kapaciteten på landets järnvägar, säger Rune Lindberg på Transportstyrelsen.Foto: PETRA ISAKSSON

UNDERHÅLL ÖKAR KAPACITETEN. "Ökad satsning på underhåll kommer att höja kapaciteten på landets järnvägar, säger Rune Lindberg på Transportstyrelsen.Foto: PETRA ISAKSSON

Foto: Petra Isaksson

LULEÅ2008-12-05 06:00
Passagerar- och godstrafiken ökar i Sverige. I Malmö-området är utvecklingen extra kraftig: där har antalet passagerare ökat med tio procent per år under de senaste fem åren. I Stockholmsområdet ligger ökningen på fem procent.Samtidigt ökar godstrafiken på järnväg. Ett exempel är att transporter av containrar ökat från 100.000 till 300.000 under de senaste tre åren. Den positiva utvecklingen ställer nya krav på Banverket och ansvariga myndigheter och tågföretag. De ska alla se till att människor och varor kommer fram i tid.Många stopp
Verkligheten är annorlunda.- I dag drabbas tågtrafiken av många stopp, det kan handla om fel på växlar, signalsystem, vagnar och lok. Orsaken är mångårigt bristande underhåll underhåll under de senaste 100 åren. Bristen handlar om en miljard kronor per år, säger Rune Lindberg.Han säger att bristen orsakats av politikernas syn på att nyinvesteringar haft högsta prioritet medan satsningar på underhåll kommit i skymundan. Lindberg säger att den nya regeringen insett bristerna och därför ökat anslagen när det gäller underhåll. För Banverket betyder det att man får en miljard kronor mer per år än tidigare.Frågan är hur dessa pengar ska användas för att få maximal effekt. Det diskuteras i dagarna två på en konferens som arrangeras av Järnvägstekniskt centrum vid Luleå tekniska universitet. Rune Lindberg är dess ordförande.-  Järnvägen har blivit en framtidsbransch när människor blivit medvetna om klimathotet. Och fördelen med att åka tåg istället för bil. Därför kommer den positiva utvecklingen att fortsätta, säger Rune Lindberg.Effektivare underhåll
Forskarna diskuterar hur man ska kunna effektivisera järnvägstrafiken för att få mer kapacitet. Där ingår att effektivisera underhållet. En metod som redan finns är de cirka 100 detektorer som finns utplacerade runt om i landet. Dessa detektorer känner av värmeutveckling från hjul och hjulaxlar. Information skickas direkt till ansvarig operatör som kan stoppa tåget om det anses nödvändigt.En annan och ny metod är att med hjälp av ultraljud undersöka landets alla järnvägsräls i jakten på sprickor och förslitningar. Malmbanan är också en testbana för forskning kring underhåll. Anledningen är de stora påfrestningar som banan utsätts för: tunga tågsätt och stora variationer i klimat.Fotnot: Den 1 januari startar den nya myndigheten Transportstyrelsen sin verksamhet. Den ersätter järnvägsstyrelsen, luftfartsstyrelsen, sjöfartsinspektionen och vägtrafikinspektionen. Tanken är att den nya myndigheten ska ta ett helhetsgrepp om transportsektorn.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om