Oppositionspartierna ifrågasätter markanvisningen till LKAB i ett skede av vd-turbulens i Luleå hamn och oklarheter kring logistik- och markbehoven på Svartön.
Men kommunalrådet försvarar beslutet.
– LKAB är en viktig aktör i Luleå och Reemap är en helt ny industrigren som kompletterar vårt näringsliv väldigt bra. Vi vill vara "stället" som gör att LKAB kan fortsätta vara navet i Norrbotten, säger Carina Sammeli (S).
Hon hänvisar till avsiktsförklaringen som slöts med gruvjätten i början av 2021 och avfärdar V:s krav på återremiss.
– Vi kunde inte återremittera, med tanke på hur hårt vi redan har jobbat för att få fram en lösning. Det här är så långt vi kommer.
Att kommunen pressades håller hon inte med om.
– Men LKAB har tidsplaner att förhålla sig till, det har hela tiden funnits ett slutdatum. Om inte förhandlingarna avslutades i februari 2022, skulle inte Luleå vara ett alternativ.
Från oppositionshåll lyfts kritik om att dialogen mellan alla intressenter på Svartön har brustit, inte minst apropå hamnens expansion – men även det protesterar kommunalrådet mot.
– Det är kommunens mark och därför har vi förhandlat med LKAB, alltså inget bolag. Luleå hamn har kommit med inspel också men ja, det är svårlösta frågor.
Hon är fullt medveten om alla återstående frågetecken.
– Jag förstår oppositionens oro. Vi vet inte hur mark- och järnvägslösningarna blir på Svartön.