Samarbete nyckeln för företag

Samarbete och specialisering. Det är nyckeln för små och medelstora företag i Norrbotten för att nå ut internationellt. -  I en allt hårdnande konkurrens på marknaden måste man samla krafterna tillsammans för att ha någon chans att höras och synas på exempelvis den kinesiska marknaden, säger Nuteks ordförande Kai Hammerich som i går föreläste på Luleå Näringslivs samverkanskväll där drygt 170 företagare deltog.

SAMARBETE. Nuteks styrelseordförande och tidigare generaldirektören för Invest in Sweden Agency betonade samarbete för norrbottniska företag för att klara den allt mer hårdnande konkurrensen. Hammerich besökte Luleå Näringslivs AB:s samarbetskväll som lockade drygt 170 företagare.Foto: Andreas Wälitalo

SAMARBETE. Nuteks styrelseordförande och tidigare generaldirektören för Invest in Sweden Agency betonade samarbete för norrbottniska företag för att klara den allt mer hårdnande konkurrensen. Hammerich besökte Luleå Näringslivs AB:s samarbetskväll som lockade drygt 170 företagare.Foto: Andreas Wälitalo

Foto: Andreas Wälitalo

LULEÅ2008-10-31 06:00
Marknadens karta är på väg att ritas om, slår Nuteks styrelseordförande Kai Hammerich fast. Inom tio år spås 50 procent av marknaden finnas i Kina, Indien, Ryssland och Brasilien.I dag är siffran tio procent och resterande 90 procent för Europa. -  Ska man ha någon chans att exempelvis komma ut på den kinesiska marknaden krävs det samarbete för att överhuvudtaget ha råd med att synas och höras och ha långsiktighet. Det krävs också att man som enskilt företag specialiserar sig. De stora jättarna har inga problem, de kan ju ta en förlust under några år när man ska in på en ny marknad, men för små och medelstora företag är samarbete ett måste för att ha en rimlig chans. Det gäller likväl för ett företag i Luleå som för ett i Växjö, säger Kai Hammerich.Nordisk kraftsamling
Samarbete inom regionen, mellan regioner och kanske på riksnivå, förespråkar Kai Hammerich.- Kanske till och med en nordisk kraftsamling för att hitta en partner på den nya marknaden i Kina, Indien eller var det kan vara. Man säljer in en bransch och kunskap och kanske produkter i den och sedan är det upp till företag i utlandet att välja vilka företag som passar att samarbeta med och då kan de välja bland en mängd olika specialiserade företag vad som passar just dem. Det krävs ett partnerskap mellan det svenska och utländska företaget av många anledningar. Bara en sådan sak som bristande kunskap i affärskultur kan stjälpa ett bra företag med en god affärsidé, säger Kai Hammerich.Pålitlig partner
Nuteks ordförande, den förre journalisten och bland annat tidigare vice vd:n på Saab, är också för en storregion (Norrbotten och Västerbotten) just för att man tillsammans blir starka i en allt tuffare konkurrens på marknaden. Hammerich berättar också att det kan finnas rädsla för att släppa sin affärsidé då andra snyggt kan kopiera och modifiera den och göra den till sin egen och konkurrera ut det lilla företaget. -  Bland annat därför är det viktigt att hitta en bra och pålitlig partner i utlandet. Det gäller också då att man är stark tillsammans för att verkligen kunna ha råd att marknadsföra produkten/tjänsten under en längre tid så att den hinner slå. Annars finns också risken att någon tar vid och gör den till sin egen. Fortsätta utvecklas
Norrbotten är ett rikt län med bland annat starka sektorer som naturresurser, turism, biltester, verkstadsindustri (stål med mera) och it/telecom. Loken LKAB och SSAB går också som tåget. - Det kommer nog att gå bra för dem under både din och min livstid. Däremot är faran att man som stora bolag och entreprenörer och alla andra som lever på detta, slår sig till ro då det bara rullar på. Det är generellt sett oerhört viktigt att fortsätta komma med nya idéer och hela tiden utveckla sig under tiden det råder goda tider, säger Nuteks styrelseordförande Kai Hammerich.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om