Så tycker Luleås politiker om förbudszoner

Om knappt två år är det tillåtet för kommunerna att införa förbudszoner för dieselbilar. Luleås politiker är inte övertygade om att det är rätt väg att gå.

Jan Nyberg, MP, är inte främmande för att Smedjegatan skulle kunna bli en förbudszon.

Jan Nyberg, MP, är inte främmande för att Smedjegatan skulle kunna bli en förbudszon.

Foto: Elisabeth Hedman

LULEÅ2018-04-21 07:00

Sedan länge har Luleå kommun kämpat med att förbättra innerstadsluften. Från och med 2020 har politikerna även möjlighet att införa förbudszoner om de anser att det behövs. Vi har ringt runt till några av Luleås gruppledare för att se hur de ställer sig till möjligheten.

Lenita Erikson, S, kommunalråd: – Spontant inte i närtid men Luleå växer och stan blir allt tätare. Jag tycker att det är bra att den här möjligheten finns men det är framförallt något för de större städerna. Framöver kanske vi skulle behöva titta närmare på hur alternativ ett kan vara till hjälp för Luleå, men just nu har vi för lite fakta på bordet.

Anders Josefsson, gruppledare, M: - Det är fullständigt otänkbart med miljözoner i Luleå, det är bara ett led i de allmänna försöken att förbjuda biltrafik. Luftmätningarna på Smedjegatan sitter precis där bussarna står på tomgång hela dagarna och så klart att mätvärdena blir missvisande, att Luleå skulle vara en förorenad stad är bara trams. Det här är ett problem som löser sig genom tekniken, om bara något år så kör de flesta elbilar.

Jan Nyberg, MP: - Jag vill inte slå till med en stor förbudszon om några veckor över hela stan. Men vår otålighet är väldigt stor, kanske skulle vi må bra av att börja diskutera det. Läget är allvarligt och i många år har vi varit ålagda att göra något åt luftkvalitén, jag är besviken att majoriteten gjort så lite åt den under den här mandatperioden. Smedjegatan skulle kunna vara en dieselfri zon, bussarna går ju redan på HVO-bränsle.

Tomas Olofsson, L: Spontant så vet jag inte om det är något för Luleå. Jag kan inte se något sådant behov inom de närmsta fem till sex åren i alla fall. Norrbottningarna är beroende av bilen och det vore att lamslå ännu mer.

Nina Berggård, V: Vi har ålagts att förbättra luften i innerstaden och det kan prövas fram med olika former och metoder. I vårt parti har vi främst pratat om att dra ner antalet parkeringsplatser. Vi ser också heller satsningar på lägre taxor inom kollektivtrafiken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om