Så skapas bättre företagsklimat

- Vi vill ha leveransbesked. Och vi vill betala för servicen. Det är en förutsättning för att vi ska kunna planera bättre.

STORA SERVICESKILLNADER. Företagaren Maud Spencer, Luleå, är missnöjd när kommuner inte ens besvarar frågor från företag. Andrea Femrell, till höger, berättade vid ett lunchseminarium på måndagen hur kommuners service och taxor varierar i Norrbotten.

STORA SERVICESKILLNADER. Företagaren Maud Spencer, Luleå, är missnöjd när kommuner inte ens besvarar frågor från företag. Andrea Femrell, till höger, berättade vid ett lunchseminarium på måndagen hur kommuners service och taxor varierar i Norrbotten.

Foto: Roland Johnson

Luleå2011-05-10 06:00

Så sammanfattade Svenskt Näringslivs regionchef Jan-Olof Nordström ett lunchseminarium på måndagen i Luleå.

Det handlade om hur kommunala regelförenklingar och enhetliga taxor skapar ett bättre företagsklimat.

Andrea Femrell från Näringslivets regelnämnd presenterade ett par undersökningar som gjorts bland länets kommuner. Tjänstemän har svarat på frågor om företagslots finns hos kommunerna, handläggningstider och avgifter för områden som serveringstillstånd, miljöfarlig verksamhet och bygglov.

Svaren från olika kommuner kan variera stort. Ett exempel är den tillsynsavgift kommunerna tar ut vid alkoholservering. Pajala hade billigaste taxan, 1.500 kronor. I stigande grad följde Boden 3.000, Haparanda 5.000, Kalix 5.000, Piteå 10.500, Kiruna 11.250 och dyrast var det i Luleå med 12.500 kronor.

Näringslivets Regelnämnd samråder om uppgiftslämnande, granska reglers konsekvenser, driver långsiktiga systemlösningar, driver på regering, departement och myndigheter och är ett kunskapscentrum för regelförbättringar.

Nämndens vision är färre och enklare regler för företagande och tillväxt, sänkta regelkostnader och minskat uppgiftslämnande för företag.

Maud Spencer, från företaget Svalson från Öjebyn, berättade att hennes far en gång valde Öjebyn för att Piteå kommun på den tiden ansågs bäst mot företagen:

- Men Piteå har nu halkat efter. De bemödar sig inte ens att svara, när jag kontaktat dem.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om