Så ska tågtrafiken räddas

Låt Norrtåg sköta upphandlingen av Norrlandstrafiken. Och inrätta ett statligt vagnsbolag. Det anser Annika Eriksson, miljöpartiet och adjungerad ledamot i Norrtåg. Torbjörn Lidberg, LO:s vice ordförande i Norrbotten, efterlyser engagemang hos Länstrafiken angående tågtrafiken i länet.

LULEÅ2005-04-05 06:30
Kuriren skrev i måndagstidningen om före detta Luleåbon Lars Igelands rapport om framtida tågtrafiken i Övre Norrland. Han har bland annat granskat hur upphandlingen av tågtrafiken slagit och framförde även oro för tågens framtid i Norrland. Flygkommunikationerna prioriteras, ansåg han.<br>Annika Eriksson håller i stort sett med om Lars Igelands analys av läget. <br>Upphandlarmonopol<br> ? Vi driver från miljöpartiet att regionen ska få ett upphandlarmonopol. Det ska inte splittras upp på flera olika, SJ och andra. Då kan krav ställas på en samlad upphandling. Och det ser ut som att miljöpartiet och vänsterpartiet får igenom 100 miljoner kronor till Rikstrafiken i vårbudgeten. Detta räddar en del neddragningar, men jag vet inte hur detta påverkar nattågen till Norrland.<br>Skilj på tågtrafik och flygtrafik, menar Annika Eriksson.<br> ? Rikstrafiken har fått i uppgift att tillhandahålla flygtrafik vilket skett på bekostnad av tågtrafik. <br>Den föråldrade vagnsparken är ett problem som Lars Igeland pekade på i sin rapport. <br> ? Där borde man ha ett storskalig statligt vagnsbolag. När staten upphandlar trafik av privata entreprenörer skulle dessa kunna hyra vagnar av bolaget. Det är svårt för små bolag utan ekonomiska muskler att investera i vagnar. Om spåren ska vara statliga borde även vagnarna ingå i infrastrukturen eftersom vagnar är tunga investeringar.<br>Torbjörn Lidberg ger Lars Igeland rätt i hans slutsatser i rapporten om att tågtrafiken på Övre Norrland är starkt hotad.<br>Olika villkor<br> ? Tågtrafiken konkurrerar fortfarande inte på samma villkor som vägtrafiken och flyget. Tvärtom görs allt för att tågen ska bli ett dyrt, omodernt alternativ så att vägtrafiken och flyget ska ta över kommunikationerna.<br>Han menar att i dagens styrelse för Länstrafiken finns inga som pläderar för tågtrafiken i Norrbotten.<br> ? Busstrafiken subventioneras till stor del av kommunerna och landstinget som i varje fall i Norrbotten vägrar att se tågtrafiken som ett alternativ. Tågtrafiken skulle med snabbtåg och rimliga biljettpriser direkt bli ett vinnande alternativ till buss och flyg om rättvisa konkurrensvillkor rådde. Men värnandet av flygplatserna i Malmfälten hindrar ett sådant tänkande.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om