Delägarna Susanne Johnsson och Catarina Gunillasson driver den dagliga verksamheten i butiken Biergo i Luleå sedan tre år tillbaka.
Butiken har en mängd lokalproducerade produkter från Norrbotten och Västerbotten, och den största produkten – renköttet – är starkt efterfrågat bland kunderna.
– Det finns många duktiga små producenter som gör produkter av exempelvis bär, honung, godis och svamp. Men som bara har möjligt att sälja på mässor och marknader. Därför har vi tagit in produkterna och kombinerar dem tillsammans med renköttet, berättar Susanne Johnsson.
Arvidsjaur Renslakt levererar renköttet och ägs av fyra samebyar. Slakteriet ligger i centrum av byarna vilket gör transportsträckorna korta.
– Vi får fler och fler återkommande kunder och upplever att yngre människor har gjort ett medvetet val att inte köpa industriproducerat kött. De vill ha lokalproducerat och veta varifrån köttet kommer, menar Susanne.
Hon är dessutom initiativtagare till Hushållningssällskapets treårsprojekt ”Ökad lönsamhet i rennäring”. Projektet går via Jordbruksverket och har ett antal samarbetspartners, bland annat slakteriet i Arvidsjaur och tre renskötselföretag.
– En annan viktig samarbetspartner är Restaurang Mathias Dahlgren på Grand Hotel i Stockholm. Tillsammans ska vi utveckla renköttet och göra rennäringen lönsammare, men även hitta premiumprodukter av renkött, förklarar Susanne.
Vad hoppas ni att projektet ska mynna ut i?– Tanken är att rennäringen ska dra nytta av det och att renskötarna ska få kontroll. Det ingår i projektet att se hur affärsmodellen ska se ut för att hantera de nya produkterna.