Föreslår ett snabbspår för Norrbotniabanan

Bygg Norrbotniabanan via ett projektbolag.
Bakom förslaget står Norrbotniabanan AB, som vill se staten samt berörda kommuner och regioner som ägare.
– Det är en lösning som blev framgångsrik under bygget av Botniabanan, förklarar Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan AB.

Norrbotniabanans vd Gusten Granström lanserar nu ett förslag som är tänkt att påskynda den ekonomiska processebn bygget av Norrbotniabanan.

Norrbotniabanans vd Gusten Granström lanserar nu ett förslag som är tänkt att påskynda den ekonomiska processebn bygget av Norrbotniabanan.

Foto: Patrick Degerman

Luleå2025-01-31 17:17

Nyheten i korthet

  • Norrbotniabanan AB föreslår att bygget av Norrbotniabanan ska skötas av ett projektbolag, som ägts av staten samt berörda kommuner och regioner.
  • Förslaget syftar till att påskynda bygget av den 27 mil långa järnvägen, genom att undvika politiska processer och säkra stabil finansiering.
  • Trafikverkets ledning har presenterats för förslaget och en dialog har initierats med infrastrukturminister Andreas Carlson.

Norrbotniabanegruppen är en intresseorganisation som bildades 2008 för att påskynda bygget av den 27 mil långa kustnära järnvägen. 

17 år senare strävar fortfarande gruppen för att öka takten på färdigställandet av Norrbotniabanan.

Nu lanseras ett förslag att bilda ett särskilt projektbolag, som föreslås få ansvaret för byggande av den nya järnvägen, särskilt på sträckan mellan Skellefteå-Luleå alternativt hela sträckan från Umeå.

– Fördelen med att bygga i regi av ett särskilt bolag är att man slipper segslitna politiska processer med etappvisa anvisningar av statliga anslag. Detta innebär att man har en stabil och förutsägbar finansiering av hela projektet, förklarar Gusten Granström.

Förslaget har presenterats för Trafikverkets ledning. Det har också initierats en dialog med infrastrukturminister Andreas Carlson (kd), som enligt Gusten Granström visat intresse för en fortsatt diskussion.

– Utbyggnaden av Norrbotniabanan har påbörjats, men tempot för utbyggnaden måste öka dramatiskt. Det är därför vi nu söker nya vägar för finansiering och genomförande. Nuvarande system för finansiering, planering och byggande är inte anpassade för de snabba förändring och den utveckling som präglar dagens samhälle, hävdar Lorents Burman, vice ordförande i Norrbotniabanan AB samt kommunstyrelsens ordförande i Skellefteå kommun.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!