Norrbotniabanegruppen är en intresseorganisation som bildades 2008 för att påskynda bygget av den 27 mil långa kustnära järnvägen.
17 år senare strävar fortfarande gruppen för att öka takten på färdigställandet av Norrbotniabanan.
Nu lanseras ett förslag att bilda ett särskilt projektbolag, som föreslås få ansvaret för byggande av den nya järnvägen, särskilt på sträckan mellan Skellefteå-Luleå alternativt hela sträckan från Umeå.
– Fördelen med att bygga i regi av ett särskilt bolag är att man slipper segslitna politiska processer med etappvisa anvisningar av statliga anslag. Detta innebär att man har en stabil och förutsägbar finansiering av hela projektet, förklarar Gusten Granström.
Förslaget har presenterats för Trafikverkets ledning. Det har också initierats en dialog med infrastrukturminister Andreas Carlson (kd), som enligt Gusten Granström visat intresse för en fortsatt diskussion.
– Utbyggnaden av Norrbotniabanan har påbörjats, men tempot för utbyggnaden måste öka dramatiskt. Det är därför vi nu söker nya vägar för finansiering och genomförande. Nuvarande system för finansiering, planering och byggande är inte anpassade för de snabba förändring och den utveckling som präglar dagens samhälle, hävdar Lorents Burman, vice ordförande i Norrbotniabanan AB samt kommunstyrelsens ordförande i Skellefteå kommun.