Så ska Luleå säljas till turister
Luleå tar hjälp av Stockholm i marknadsföringen av konferenser kombinerat med upplevelser i kyla och snö. Men även sommartid ska utländska besökare lockas hit och även då är skärgården kryddan i tillvaron.
SOPPKOK. Turism i Norrbotten är mat i högsta grad. Här är det ren- och älgköttsoppa som tillagas av Mats Olsson, Nordguide.
Foto: Andreas Wälitalo
Ove Danielsson, styrelseordförande i Visit Luleå har stora förhoppningar på satsningen och samarbetet med Stockholm.-Det är en spännande utveckling och de enda som kan göra något för att utveckla detta är vi själva. Ta bara skärgården. Kommunen har byggt upp en bra infrastruktur så det går att paketera resor med skärgårdsbesök även på sommaren, säger han.Att människor från Europa uppskattar snön, kylan, tystnaden och inte minst norrskenet har han många bevis på genom åren i branschen.-Men genom att vi samarbetar kan vi nå fler och få hit fler grupper. Vi kan ju inte ta hur stora grupper som helst, men vi tar en del och Stockholm en del. Det spiller också över på orter i vår närhet. Det känns riktigt bra, säger han.Uppdrag från kommunen
De första resultaten av dessa visningar som är totalt tre till antalet och omfattar Italien, Frankrike, England och Tyskland, kommer man att se redan nästa år, men inom tre år ska det ha slagit igenom ordentligt.Sedan tidigare har Luleå Convention Burea ett uppdrag från Luleå kommun att få hit 20 konferenser under detta år, varav fem ska vara utländska.-Tio är redan bokade, så vi är på god väg, säger han.
Visit Luleå är en ekonomisk förening ägt av medlemsföretag inom turismen så som hotell, incoming, event- och aktivitetsföretag.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!