Snittarna var på plats, liksom Norrbottensproducerad blåbärsdricka och näringsministern Mikael Damberg.
"Det är som en berg- och dalbana", då var det inte tilltugget och regeringen utan gruvbranschen LKAB:s ordförande Sten Jakobsson menade när han öppnade bolagets årsstämma i Luleå.
Branschen går i cykler, upp och ner, och det vd Jan Moström försöker lista ut är vart den långsiktigt tar vägen. Standardpriset, inte det högre pris LKAB får för järnmalmen, toppade i februari 2011 på 190 dollar per ton. Det har gått neråt, just nu talar LKAB om ett standardpris på cirka 60 dollar och att ett prognosinstitut varnat för ett pris på 34 dollar under sista kvartalet i år.
Det måste inte bli så, men...
– Vi ser en sjunkande stålproduktion, samtidigt har vi ett ökat utbud, sade Jan Moström och pekar på tillskott av ny produktion i andra delar av världen.
Moström talade om hållbarhet, och menade då även en ekonomisk sådan. Riktmärket är tiden efter 2020. De jättehöga priserna kommer inte åter inom den tidshorisonten utan ett hållbart riktmärke är ett standardpris på 75 dollar per ton.
– Det vi jobbar för att klara bolaget på den nivån, och då samtidigt ha pengar till investeringar och utdelningar. Om priset blir under det, ja, då har vi utmaningar i att kunna genomföra strukturella investeringar, säger han.
Det LKAB gör är att effektivisera. Av de tre nya dagbrotten i Svappavaaraområdet har Gruvberget snart gjort sitt. Kvar är då Leveäniemi och Mertainen. Bolaget prioriterar produkten pellets, som ger bättre betalt, och produkten fines får stå tillbaka.
Produktionen ska ske till så låga kostnader som möjligt och volymerna i produktionen ska vara så höga som möjligt.
Någon hjälp till samhällsomvandlingen från staten kommer inte.
– VI har samma uppfattning som tidigare, den som orsakar skadorna ska betala. Det gäller i bra som dåliga konjunkturer, sade näringsministern Mikael Damberg.
Sten Jakobsson påpekade att bolaget inte heller räknar med annat budskap.
Mikael Damberg betonade att LKAB är ett viktigt företag och att det varit nödvändigt att anpassa sig till en ny situation på marknaden.
Från ägarhåll ställs villkoret på LKAB att visa en "ekonomisk hållbarhet", vilket var orden för dagen.
– Det ställer krav på styrelsen och ledning. Produktionen måste bli mer stabil. Utmaningarna är att kostnadskostymen måste anpassas till de utmaningar bolaget står inför. Jag ser fram emot att få återkomma om något år, då LKAB tagit nya steg, sade Damberg.