Så ska fler lockas till Luleå

Luleå föreslås satsa 2,5 miljoner för att locka fler inflyttare, investerare och företag till kommunen under 2017.

Till Almedalen. En av de satsningar Luleå föreslås göra i år är att vara med på Almedalsveckan.

Till Almedalen. En av de satsningar Luleå föreslås göra i år är att vara med på Almedalsveckan.

Foto: Linus Sundahl-Djerf/SvD/TT

Luleå2017-01-12 09:28

Sedan några år tillbaka har Luleå kommun ett uttalat mål om 10 000 nya Luleåbor. När målet ska vara uppnått finns det dock inget sagt.

Varje år genomförs satsningar för att på olika sätta väcka intresse för Luleå. Nu föresår samhällsutvecklingskontoret att kommunstyrelsen ska satsa 2,5 miljoner under 2017 för olika insatser för att locka folk att flytta till Luleå och att få investerare och företag intresserade av att satsa.

Det handlar om olika typer av satsningar som kommunen ska göra under varumärket Luleå kommun.

Kommunen ska vara med på Almedalsveckan på Gotland för att träffa politiker, opinionsbildare och näringslivspersoner från hela landet.

Kommunen ska vara med på Business arena i Umeå, Stockholm och Almedalen. Businerss arena är en av Nordens främsta mötesplatser och samlar företag och aktörer inom fastighets- och samhällsbyggnadssektorn.

Genom Engagerad fastighetsutveckling ska kommunen engagera fastighetsägare och byggherrar i Luleå. Bland annat kommer en stor byggmässa att arrangeras.

Kommunen ska stärka samarbetet med Tromsö och Uleåborg i de arktiska frågorna. Förhoppningen är att inom några år genomföra en serie av möten under namnet Artic business arena, med start i Luleå.

Kommunen delta i arbetsmarknadssamarbete med Boden, Kalix, Piteå och Älvsbyn. Bland anant kommer ett till två hemvändarevent, under namnet Hemlängtan, att arrangeras i Stockholm.

Slutligen ska kommunen anordna ett nationellt seminarium under namnet Så bygger vi en attraktiv stad. Föredragshållare från hela landet ska diskutera vad det är som gör en kommun attraktiv.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om