Att varken kunna se eller höra är något som många av oss inte skulle kunna föreställa sig, även om det är verkligheten för en del. I Sverige lever det i omkring 2 000 personer under 65 år med en medfödd eller förvärvad dövblindhet, enligt Habilitering och hälsa som driver mottagningar för barn och vuxna med funktionsnedsättningar. I åldersgruppen över 65 år är antalet med dövblindhet 15 000 till 20 000 personer.
Adam Mattsson och Martin Åhlén, nyutexaminerade civilingenjörer med inriktningen Teknisk design, skulle inte kunna tänka sig ett liv utan musik. Det var så idén föddes om att utveckla en produkt där de som lever med hörselnedsättning eller dövblindhet kan få en omfattande musikupplevelse. Examensarbetet resulterade i en produkt, Beathoven, och nu är de andrapristagare av de nationella bidragen, i James Dyson Award som är en ingenjörstävling för unga innovatörer.
– Det är ett kvitto på att all tid vi lagt ner var värt det, säger Adam Mattsson.
Genom att fästa attraktorer och vibrotaktiala sensorer på personens hud, främst på bröstkorg och nacke, upplevs musik på samma sätt som om den uppfattas via hörseln.
– Det är häftigt hur hjärnan hanterar information och kan lära sig att programmera om sig själv. Det spelar egentligen ingen roll från vilket sinne som informationen tas upp. Via huden kommer hjärnan att uppfatta toner lika väl som om det vore via hörseln, säger Martin Åhlén.
Som grund till innovationen har de gjort ett flertal djupintervjuer med forskare samt med de som lever med hörselnedsättning och dövblindhet. Martin Åhlén minns speciellt deras samtal med en kvinna som saknade ljudet av fågelkvitter och sina barnbarns fotsteg, då hon varken kunde se eller höra.
– Men hon älskade musik. Hon upplevde den via vibrationer och brukade placera en bärbar högtalare på fötterna. Tyvärr ifrågasätter många att de som lever med en hörselnedsättning överhuvudtaget lyssnar på musik. Svaret är att ja, klart att de gör, säger han.
Snart tar de vidare konceptet Beathoven till färdig prototyp som kan testas i större skala. Fortfarande har de chans att bli utsedda i den internationella tävlingen som topp 20, vilken avgörs den 13 oktober.
– Vår produkt handlar om livsglädje, det är vi stolta över, säger Adam Mattsson.