Så ska åkerierna få fler yrkesförare

En ny utbildning har lanserats för att locka fler till lastbilsyrket. ”Vi har höga förhoppningar om att det ska ge fler chaufförer”, säger Malin Öhrlund, vd för Öhrlunds åkeri.

Malin Öhrlund, vd på Öhrlunds Åkeri.

Malin Öhrlund, vd på Öhrlunds Åkeri.

Foto: Jessica Tervaniemi

Luleå2018-11-17 18:00

BDX har tillsammans med sina medleverantörer, Yrkesakademin och Arbetsförmedlingen i Luleå tagit fram en ny rekryteringsutbildning för att få in fler personer i lastbilsyrket. I dag råder det stor brist på lastbilschaufförer i Sverige, därför hoppas Malin Öhrlund, vd på Öhrlunds åkeri, att den nya utbildningen ska vaska fram fler chaufförer.

– Att bli lastbilschaufför i dag är ingenting som är enkelt. Det är en tuff utbildning som är väldigt teoretisk. Det innebär inte bara att du ska kunna köra från punkt a till punkt b, utan det är även ett serviceyrke där du oftast är den som är ansiktet utåt för ditt företag. Sedan är det ett yrke som har utvecklats mycket, du ska exempelvis vara tekniskt lagd för att klara av det, berättar Malin Öhrlund.

Eleverna som antas till utbildningen går igenom ett flertal steg och skickas sedan vidare till en förberedande utbildning med kortpraktik där både arbetsgivare och elev får känna efter om det känns rätt. För ett par veckor sedan tog Öhrlunds åkeri in två kvinnliga praktikanter från utbildningen.

– Det känns grymt kul och båda var jättesugna på yrket. Det blir fler och fler tjejer i branschen och det är jättepositivt. Jag tycker inte att någon bransch mår bra av att vara helt kvinno- eller mansdominerat, det bästa är att få en mix, säger Öhrlund som i dag inte har några kvinnliga chaufförer i sitt åkeri.

Hon tror att bristen på kvinnor i företaget kommer lösa sig av sig själv och menar att en liten personalomsättning varit anledningen.

– Det finns inte så många tjejer på marknaden. Men ju fler som utbildar sig desto lättare blir det att rekrytera. Sedan kommer jag inte anställa tjejer bara för att det är tjejer. Jag kommer att anställa duktiga chaufförer, fastslår Malin Öhrlund.

Vilken är den vanligaste fördomen om yrket?

– Att det bara är en gubbe som äter hamburgare och kör sin lastbil från punkt a till b och är arg efter vägen. Det är väldigt långt ifrån sanningen, särskilt som det ser ut i dag, säger hon och fortsätter:

– Det är ett stimulerande yrke. Det är välbetalt och ingen dag ser ut som den andra. Det finns ett ton med olika grenar. Du behöver inte bara sitta och köra grusbil fram och tillbaka.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!