Så mycket omsätter Luleå Basket

Luleå Basket går som tåget – både sportsligt och ekonomiskt. "Vi har ökat omsättningen varje år sedan det första guldet", säger Sara Stark, sport- och eventansvarig.

Foto: Pär Bäckström/pbfoto.se

Luleå2017-09-28 15:57

Torsdagens premiärmatch mot Uppsala drog hela 1978 åskådare, vilket innebär publikrekord under en premiärmatch för Luleå Basket i Luleå Energi Arena.

– Vi bjöd in alla basketföreningar i Luleå eftersom att vi ville få en skjuts redan från första matchen och för att få till en slutspelskänsla direkt, det var ett bra drag, konstaterar Sara Stark.

Intresset för Luleå Basket har växt sig starkare för varje år sedan första guldet för fyra år sedan. Och föreningen ser inte någon avmattning på baskethypen i stan.

– Jag tycker att intresset ökar hela tiden och vi känner inte att folk är mätta på oss, det är snarare så att fler och fler får upp ögonen för varje guld vi tar. Vi har ökat omsättningen varje år sedan första guldet och hade en omsättning på elva miljoner kronor 2016-2017, säger Sara Stark.

Hur ser Luleå Baskets ekonomi ut inför den här säsongen?

– Ekonomin är god, vi har ungefär 250 samarbetspartners, vissa stora och vissa små.

Har spelarnas förutsättningar förbättrats i och med den ökade omsättningen?

– O ja, i dag har vi sju stycken spelare som gör det här på heltid i truppen. Det innebär att de inte behöver ha någon annan försörjning för att klara sig, deras heltidsjobb är att spela basket. Säsongen 2013-2014 hade vi fem heltidsanställda spelare, men lönerna ser överlag bättre ut i dag.

Hur många av spelarna hoppas ni ska kunna vara heltidsförsörjda genom basketen om tre år?

– Om tre år vill vi att så många som möjligt ska vara heltidsförsörjda, men vi kommer också alltid att ha några utvecklingsplatser i laget, säger Sara Stark.

Christer Sehlin tog över rollen som Luleå Baskets klubbdirektör efter Monica Wikström-Johansson inför den här säsongen. Han menar att föreningen under lång tid arbetat med att bygga upp varumärket Luleå Basket.

– Vår värdegrund där hållbarhet, mångfald, jämlikhet och ett inkluderande samhälle finns med är viktiga byggstenar i varumärket. Våra spelare är förebilder för många unga och därför vill vi att spelarna alltid föregår med gott exempel och tar sig tid för fans, media och samarbetspartners, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om