Enligt Anna Kowal Lindbäck, marknads- och kommunikationschef hos Luleå lokaltrafik, LLT, finns det flera anledningar till att priserna höjs.
Vanligtvis sker en höjning varje år men när pandemin kom gjordes ingen höjning och när väl livet återgick till det normala ville det kommunala bussbolaget få tillbaka resenärerna och beslutet blev att ligga kvar på samma nivå.
Ökade kostnader har gjort att LLT:s ekonomi nu är pressad.
– Det är självklart att det är en anledning till att vi måste göra en prishöjning, säger Anna Kowal Lindbäck.
I samband med prishöjningen förenklar LLT sitt upplägg. Priset på en enkelbiljett vid köp ombord på bussen sänks för samtliga ålderskategorier och den ombordavgift på 25 kronor som tagits ut vid laddning tas också bort.
– Under pandemin kunde man inte ladda eller köpa sina biljetter framme hos föraren och då fick våra resenärer hitta andra sätt att ladda på och då gick över 50 procent över till appen. Nu har man fått in ett annat vanesätt så vi har tagit bort ombordavgiften, säger Anna Kowal Lindbäck.
LLT har valt att skolungdom upp till 19 år och kategorin senior 65 + ska betala samma pris och när de två kategorierna ska synkas är det seniorerna som får lägst ökningar procentuellt sett.
I fallet med 30-dagarskort innebär det att priset faktiskt sänks med 30 kronor. En enkelresa för senior 65+ och ungdom kostar 15 kronor eller 17 kronor, beroende på vilket betalsätt som används.
En enkel vuxenbiljett, 26-64 år, som köps i appen, kostar i dag 29 kronor och efter prishöjningen blir det 31.