Flygbranschen är fortfarande hårt påverkad av pandemin, och för att SAS skulle klara det höga tryck på resor som finns under somrarna behövde de teckna avtal med underleverantören Smartlynx. Trafikeringen av flygen från underleverantören bestäms genom utbud och efterfrågan, alltså finns inget förutbestämt om vilket flyg som ska täcka vilken sträcka. Enligt uppgifter till tidningen ska resorna trafikerade med Smartlynx varit påverkade av förseningar på sträckan Stockholm – Luleå.
– Det har varit förseningar hela sommaren, som det brukar vara på sommaren. Det är otroligt utmanande varje sommar samtidigt som vi ute i Europa har haft strejker, bränder, brist på personal. Det är fortfarande en väldigt svår tid för flygbranschen. Hela logistikkedjan lider fortfarande av pandemin, och dessa yttre faktorer som jag nämnde kan inte vi rå för, berättar presschef Alexandra Lindgren Kaoukji.
Trafikeringen av flygen sker i stora delar över Europa, bland annat sträckan Stockholm - Luleå och vice versa. Avtalet mellan SAS och Smartlynx sträcker sig från april till oktober. Om avtalet kommer att förlängas, kan inte Alexandra Lindgren Kaoukji kommentera.
– Det är ingenting vi kommenterar externt men vi hoppas ju såklart på att vi ska hunnit bygga upp vår egen organisation tills dess. Detta är som sagt en temporär lösning, säger Alexandra Lindgren Kaoukji.