Så kan spelen användas i skolan

Tunaskolan och två andra skolor, en i Italien och en i Portugal sysslar med ett projekt där man ska undersöka, skapa och testa spel som kan bli hjälpfulla för utbildningen.

Tunaskolan deltar i ett projekt där man ska skapa spel som kan användas i utbildningen.

Tunaskolan deltar i ett projekt där man ska skapa spel som kan användas i utbildningen.

Foto: Gustav Sjˆholm/TT

Luleå2019-03-20 15:31

Projektet som finansieras av ett EU-program för internationellt samarbete och utbyte inom utbildning, ungdom och idrott har pågått sedan 2017 och är nu inne på sista året.

Själva idén för projektet ligger Marilina Lonigro, lärare på en skola i Italienska staden Trani, bakom och hon ser många möjligheter i att implementera spel i utbildningen.

– Allt började med tanken om att elever använder TV- och dataspel som en del i deras vardag och jag tycker att skolan ska spegla verkligheten för eleverna så mycket som möjligt, fast i dag är det i många fall inte så. Så att använda TV- och dataspel som en del av utbildningen är ett sätt att få utbildningen att närma sig elevernas vardag. Det kan också utveckla mycket kompetens som problemlösning och kommunikationsförmåga. Det kan även vara ett hjälpmedel för elever som har det lite svårare.

Just nu är elever från Italien och Portugal på besök i Luleå och tidigare under projektet har elever och lärare från Tunaskolan rest till staden Trani i Italien. Dessutom ska fyra elever resa till staden Figueira i Portugal under maj månad. Förutom att arbeta med projektet blir det ett kulturellt utbyte för de inblandade, vilket också är en viktig aspekt i projektet berättar Niilo Alhovaara, lärare på Tunaskolan.

– Det finns en kulturell del också förstås. Det är ju häftigt om de får möjligheten att se lite annat. Det är coolt, säger Niilo Alhovaara.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!