Så kan en järnväg dras
En järnväg från Bergnäset som går på en utfylld vägbank förbi Södra hamnen. Och hus som behöver rivas på Varvet. Så kan Norrbotniabanan komma att gå genom Luleå stad.
Läs mer: Södra hamn-planer i fara
Debatt: Ska tåget passera Kallax?
Läs mer: Södra hamn-planer i fara
Debatt: Ska tåget passera Kallax?
Bakgrund/ Järnväg Piteå?Infarten till Luleå
Liknande studier har redan gjorts på Skellefteå?Piteå. Järnvägen norrut från Piteå föreslås gå mellan E 4 och Öjebyn. På sträckan Öjebyn?Norrfjärden är det kuperat inåt land så järnvägen bör ligga så långt österut ( mot havet) som möjligt.<BR>På delen Norrfjärden?Rosvik bör järnvägen gå öster eller väster om Holsträsket.<BR>Rosvik?Ersnäs är en flack och okomplicerad del.<BR>Ersnäs: Risk för kollision med Natura 2000-område finns vare sig man går väster eller öster om E 4 i trakten av Ersnäs. En sträckning på västra sidan bedöms enklast. Läggs järnvägen nära Alvik berörs fågelområde.<BR>Antnäs och in mot Luleå: Tunnel krävs på en kuperad del mellan Antnäs och närmare Luleälven. Näverberget?Alterberget är Natura 2000-område, Kallaxheden är naturreservat och Gäddvik samt Karlsvik har riksintresse för kulturmiljövård. Avgörande för sträckningen blir hur järnvägen ska gå in i Luleå stad.<BR>Behovet av resecentrum/stationer följer en framarbetad prioritering.<BR>Klass 1 (mest viktigt): Resecentrum ska finnas i Piteå och Luleå för alla typer av persontåg. Strategiska punkter är exempelvis universitetet.<BR>Klass 2: Kallax flygstation kommer ifråga för resecentrum för snabbtåg, regionala tåg och nattåg.<BR>Klass 3: Norrfjärden, Rosvik, Ersnäs, Antnäs och Alvik kan bli hållplatser för regionala tåg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!