Så kan en järnväg dras

En järnväg från Bergnäset som går på en utfylld vägbank förbi Södra hamnen. Och hus som behöver rivas på Varvet. Så kan Norrbotniabanan komma att gå genom Luleå stad. 
Läs mer: Södra hamn-planer i fara
Debatt: Ska tåget passera Kallax? 

LULEÅ2005-09-06 06:30
<P>En fördel med lösningen är att järnvägen bokstavligen går raka spåret och ger en genomströmning av stan. Nackdelen är att Luleås stadsprofil går förlorad, vattnet måste fyllas ut och rivningar ske.<BR> ? Fördelarna ska vara stora, att lösningen är billig och ger bra trafiklösning, för att uppväga det intrång som det här innebär, medger Tomas Gustafsson, projektansvarig vid Banverket.<BR>I går presenterade Banverket tänkbara sträckningar för Norrbotniabanan mellan Piteå och Luleå. Då inkluderas flera lösningar för hur järnvägen ska gå genom Luleå stad och ut på järnvägen till Boden, varifrån resandet går vidare mot Morjärv?Kalix?Haparanda eller mot Norge.<BR><BR><STRONG>Alla alternativ med</STRONG><BR>När åsikter kommit in och bearbetats går Banverket vidare med ett mindre antal alternativ och de studeras i detalj.<BR> ? I det här läget har vi tagit med alla tänkbara alternativ för att man inte efteråt ska säga att vi inte tittade på den eller den lösningen, säger Tomas Gustafsson.<BR>Det som nu ska ske är att kommuner och myndigheter i stort ska säga sitt om den 116 sidor långa förstudien. Banverket ska också ut i bygderna och sådana möten på-<BR>går här och var på orter som berörs av Norrbotniabanan, Umeå?Luleå. Studien av delen Piteå?Skellefteå har kommit längre än andra, sträckningen prioriterades av Banverket som först ut att utredas.<BR><BR><STRONG>19 september</STRONG><BR>Den 19 september hålls möte i Luleå om hur kustjärnvägen tar sig dit och även mindre samhällen ska få sin chans.<BR>Jämfört med tidigare omtalade sträckningar genom Luleå stad finns två som det talats mindre om, åtminstone utåt.<BR>Framför allt gäller det då det redan nämnda alternativet där järnvägen kommer söder om Gäddvik och smyger intill väginfarten mot Bergnäsbron. En järnvägsbro byggs över vattnet till Varvet, där hus sannolikt stryker med. På en järnvägsbank ute i vattnet passerar tågen Södra hamnen för att komma in på befintliga järnvägen och ut ur stan den vägen.<BR><BR><STRONG>Söder om Bergnäset</STRONG><BR>Det andra mindre omtalade alternativet är att gå söder om Bergnäset och via en bro över till Gråsjälören. Därifrån går tågen vidare på en ny bro över till området intill gamla LKAB-hamnen. Det området saneras nu och uppslag till bebyggelse saknas inte. Fast Banverket kan alltså behöva marken till järnväg.<BR>Mer omtalad är lösningen där järnvägen svänger förbi Kallax flygplats. Det finns ett tryck inte minst i Norrbotten och Luleå att järnvägen ska ansluta till flyget. Fast på köpet följer ett brobygge antingen från Hamnholmen över till Svartöstaden och in på<BR>befintligt spår eller så byggs en bro över till Sandön och ytterligare bro därifrån över mot SSAB.<BR> ? Ur trafikfunktion är det här en favorit hos <BR>Banverket men vissa förutsättningar måste lösas, exempelvis Luleå som sjöstad, säger projektansvarige Tomas Gustafsson.<BR><BR><STRONG>42 meter upp</STRONG><BR>En av broarna behöver byggas 42 meter upp från vatten-ytan, lika högt upp som Högakustenbron i Ångermanland. Det är nödvändigt för isbrytarnas skull. Fast en så hög bro inkräktar på inflygningszonen för flyget till Luleå.<BR>Den fjärde lösningen är gamla bekantingen att bygga bro i Gäddvik och följa E 4 till Notviken för att baxa sig in och ut i stan på befntlig järnväg. Det sinkar trafikflödet och på gott och ont får du ingen trafik genom stan. Lösningen låter som den billigaste.<BR> ? Det är inte säkert, det krävs dubbelspår från Notviken och vidare, säger Tomas Gustafsson. Trafikflödet föranleder det.</P>
Bakgrund/ Järnväg Piteå?Infarten till Luleå
Liknande studier har redan gjorts på Skellefteå?Piteå. Järnvägen norrut från Piteå föreslås gå mellan E 4 och Öjebyn. På sträckan Öjebyn?Norrfjärden är det kuperat inåt land så järnvägen bör ligga så långt österut ( mot havet) som möjligt.<BR>På delen Norrfjärden?Rosvik bör järnvägen gå öster eller väster om Holsträsket.<BR>Rosvik?Ersnäs är en flack och okomplicerad del.<BR>Ersnäs: Risk för kollision med Natura 2000-område finns vare sig man går väster eller öster om E 4 i trakten av Ersnäs. En sträckning på västra sidan bedöms enklast. Läggs järnvägen nära Alvik berörs fågelområde.<BR>Antnäs och in mot Luleå: Tunnel krävs på en kuperad del mellan Antnäs och närmare Luleälven. Näverberget?Alterberget är Natura 2000-område, Kallaxheden är naturreservat och Gäddvik samt Karlsvik har riksintresse för kulturmiljövård. Avgörande för sträckningen blir hur järnvägen ska gå in i Luleå stad.<BR>Behovet av resecentrum/stationer följer en framarbetad prioritering.<BR>Klass 1 (mest viktigt): Resecentrum ska finnas i Piteå och Luleå för alla typer av persontåg. Strategiska punkter är exempelvis universitetet.<BR>Klass 2: Kallax flygstation kommer ifråga för resecentrum för snabbtåg, regionala tåg och nattåg.<BR>Klass 3: Norrfjärden, Rosvik, Ersnäs, Antnäs och Alvik kan bli hållplatser för regionala tåg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om