Så här ska banan dras
Kommunen är nu på det klara med var den vill placera Norrbotniabanans infart till Luleå. Förslaget anses öka attraktiviteten för fraktflygtrafiken.
Förutom att det valda alternativet har flest fördelar jämfört med övriga alternativ anser kommunen också att de negativa effekterna går att minimera. Till exempel påverkas inte intrycket av Gråsjälsfjärden som en stadsnära orörd fjärd, inte heller påverkas utvecklingsmöjligheterna för Svartöberget i så stor utsträckning.- Alternativet innebär också minst konflikter med de exploateringstankar som finns i Luleå, heter det i ett förslag till kommunstyrelsen som sedan ska gå vidare som ett yttrande till Banverket.Viktiga aspekter
Viktigt enligt kommunens tjänstemän är att järnvägen måste utformas med minsta möjliga påverkan på sjöfarten, en smidig lösning för godstrafiken som har SSAB och Luleå hamn som målpunkt är också av största vikt. Miljö- och egendomsskydd samt personsäkerhet är ytterligare en viktig aspekt.Det slutliga ställningstagandet kommer inte förrän efter Banverkets utställning i vår. Ställningstagandet kan också omprövas med tanke på olika konsekvenser, intrångseffekter, trafikeringseffekter samt samhällsekonomiska effekter som framkommer i det forsatta utredningsarbetet.Koppla ihop
- Det är av mycket stort värde att koppla samman olika transportslag, både vad gäller gods- och persontransporter i så stor utsträckning som möjligt, skriver de i sitt yttrande.Tjänstemannagruppen består av representanter för stadsbyggnadskontoret, miljökontoret, miljökontoret, tekniska förvaltningen, hamnförvaltningen, räddningstjänsten samt utvecklingskontoret.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!