Snälltåget, som det kallas, gjorde sin sista resa i måndags – och de tio sista metrarna var tunga för det 100-åriga gamla ångloket. Rälsen, som egentligen aldrig mer skulle komma att användas, var plötsligt för smal.
– Problemet var spårvidden där det skiljde två centimeter, säger Benny Björnfot, driftschef på Alcatraz.
Det kallades in sakkunniga för att lösa problemet.
– Många skarpa hjärnor. De var fem stycken här, och alla hade olika idéer hur det skulle lösas, säger han.
Han förklarar hur de till sist löste situationen.
– Vi lade ut allt plattjärn vi hittade så att vi kunde trycka upp ena sidan av hjulet, så att det gick att trycka det framåt. Den här var var lite tyngre, säger han och pekar på ångloket, så den kunde trycka på av sig själv. Godståget var mer problem för den har ingen vikt på axeltrycket, säger han.
Problem är till för att lösas, resonerar han.
– Det tog två timmar ungefär. Men allt går att lösa, det gick till slut
Tåget har tidigare tillhört Malmbanans vänner, och har de senaste åren stått parkerat i de gamla tyskmagasinen som brann ner för 1,5 år sedan. De kommande åren kommer tågets tillvaro att se radikalt annorlunda ut. I stället för de mörka magasinen kommer tåget nu att stå i centrum av den lasergame-arena som ryms inne på Alcatraz.
– Det är en mäktig syn. Den kommer att passa bra här inne, säger han.
bjorn.nystrom@norrbottensmedia.se