Coop Norrbotten har länge letat efter en ledig tomt i Luleå centrum där det ryms en större butik. Efter sommaren blev förvärvet av fastigheten på Gammelstadsvägen klar, där Däckia för närvarande är hyresgäst.
– Det är ju ett bra läge nära centrum men ändå med bra ytor som ger oss möjligheter att utveckla området, säger Tomas Hansson, vd för Coop Norrbotten om affären.
Coop Norrbotten har köpt tomträtten av ett dotterbolag till Lilium fastigheter, där makarna Gunnar och Barbro Liljedahl är huvudägare. Tomas Hansson vill inte avslöja hur mycket Coop Norrbotten fått betala för att komma över det attraktiva läget, nära Luleå centrum och nära den trafikerade Bodenvägen.
Coop Norrbotten avser att bygga en Stora Coop-butik på fastigheten, men av mindre modell med fokus på mat och matinspiration.
– Vi kommer inte att ha så mycket av det vi kallar non-food i sortimentet, inte så mycket husgeråd och kläder och den typen av sortiment utan fokus på mat och matinspiration, säger Tomas Hansson.
– Det ska vara en butik som det är roligt att gå och handla mat i, bra delikatessdisk och ett bredare sortiment av lokala varor. Sånt som gör att man gärna går till den butiken när man vill ha inspiration för fredagsmiddagen eller för kompismiddagen, säger Tomas Hansson.
Hela fastigheten är 5 470 kvadratmeter stor. Som jämförelse kan nämnas att Stora Coop på Storheden har en butiksyta på ungefär 8 000 kvadratmeter och Coop Björkskatan 1 500 kvadratmeter.
– Det kommer inte att finnas mycket yta till övers, men vår ambition är att hitta en lösning som gör att vi får in Stora Coop där. Den kommer inte att vara så stor som till exempel Storheden eller Örnäset, utan det kommer att vara en mindre butik.
Hur stor byggnadsyta räknar ni med?
– Lite för tidigt att säga exakt, men någonstans mellan 2 000 och 2 500 kvadratmeter siktar vi på, svarar Tomas Hansson.
Enligt gällande detaljplan är området avsett för småindustri och byggnaderna får bli två våningar höga. Frågan om det behövs en ändring av detaljplanen undersöks.
– Huvudscenariot är så klart fokus på en butik men vi funderar eventuellt på att bygga lite på höjden. Det är för tidigt att säga något definitivt om vår avsikt, säger Tomas Hansson.
Hur har ni tänkt lösa parkeringar?
– Det finns flera olika möjliga lösningar. Vi har olika konceptbilder framtagna men vi har inte tagit slutgiltig ställning till vilken vi tycker är bäst. Det behöver ju ske i samråd med kommunen och med grannarna, säger Tomas Hansson.
Hur ser tidplanen ut?
– Det är väldigt beroende på om det ryms inom befintlig detaljplan eller inte. Vår målsättning är att kunna sätta det här på banan så snart som möjligt. Men det är väldigt beroende på hur vi kommer framåt i dialogen med kommunen och med grannarna.
Vad ser du som största utmaningen här, är det trafik- och parkeringsfrågorna?
– Ja, det skulle jag säga. Att hitta rätt lösning så att vi får ut så mycket yta som möjligt från tomten och samtidigt ha en bra parkeringslösning. Det är en viktig fråga för oss. Sedan såklart trafiklösningen in från väg 97 och in från Gammelstadsvägen.
Hur stor investering handlar det om?
– Vi räknar med en investering på en god bit över 100 miljoner kronor.
Kan den här etableringen påverka era andra butiker?
– Nej, det räknar vi inte med. Det här är ju en plats i stan där vi inte har den här typen av utbud. En stor butik som fångar upp mycket av de människor som rör sig i centrum. Så vi räknar inte med att det ska påverka någon av våra andra butiker.