Rysk kraftuppvisning

Knappast ett lyft för Kallax Cargo. Däremot för Vattenfall.
Helgens landning av ett av världens största fraktflygplan med en turbin på Kallax gjorde att tid tjänades.
70 ton gods kunde rullas ur planet efter vissa problem.

LULEÅ2006-02-06 06:30
Antonov Airlines jättelika Antonov 124-100 landade programenligt på Kallax tidigt på lördagsmorgonen. I den jättelika buken hade den en turbin, beställd av Vattenfall och ihopmonterad i Montreal.<br>Tanken var att besättningen tillsammans med Luftfartsverkets personal snabbt skulle lasta av den 70 ton tunga turbinen med dryga fem meters diameter. Därefter skulle monsterplanet lyfta för att flygas hem till Kiev.<br>Planen sprack. Vid tänkt avgångstid hade man ännu inte påbörjat lyftet med den rekvirerade Havatorkranen.<br>Intensivt pallande<br>Det var först nödvändigt att helt ta bort snö och is i området där Antonovens lastbrygga och den separata ramp som utgjorde fortsättningen skulle vila på marken.<br>När detta var gjort följde ett intensivt pallande under brygga och ramp för att dessa skulle palla för tyngden.<br>Turbinen ska ersätta den äldsta av fyra turbiner i Stornorrfors kraftverk i Umeälven mellan Umeå och Vännäs.<br>&nbsp;? Den medför en mindre effektökning, tillkännagav Vattenfalls beställarombud Patrik Stenlund som fanns på plats på ett kylslaget Kallax. Flygleveransen gör det möjligt för Vattenfall att genomföra förnyelsearbetena i Stornorrfors utan förseningar och enligt tidsplanen.<br>Till slut hade dock Antonovmännen och Luftfartsverkarna pallat färdigt. På ett lutande plan där turbinens fraktvagga gled nerför en slags hjulbana kunde lasten lämna Antonovplanets gap.<br>Med varsam kranhand och kraftig kranarm kunde sedan Havators Lars Eriksson lyfta över turbinen på en väntande trailer.<br>&nbsp;? Rutinjobb? Nja, det är inte ofta som vi lyfter så tunga grejor som 70 ton, sade han glatt efter lyftet.<br>Sju liknande plan<br>På söndagskvällen skulle ekipaget enligt planerna rulla mot Umeå och Stornorrfors.<br>Antonovplanets flight manager Alexander Klimov berättade att företaget har sju fraktplan av typ 124-100 i tjänst. <br>&nbsp;? Vi fraktar bland annat fordon och annat gods som inte får plats i jumbojets.<br>Flygningen från Montreal tog sex timmar.<br>Gick den bra?<br>&nbsp;? Of course, svarade Alexander Klimov med ett underfundigt leende som att detta var helt självklart.<br>Starten från Kallax för planet blev dock inte så självklar. Planet skulle ha lyft från Kallax på lördagen, men dåligt väder i Ukraina gjorde att starten inte skedde förrän vid 15-tiden på söndagen. Då hade man varit tvungen att ?tina upp? planet efter den kalla Luleånatten. <br>Starten gick utan problem. De som såg take-off kunde förvånade konstatera att jätten inte behövde använda längre del av startbanan än de vanliga Stockholmsplanen.<br>hakan.zerpe@kuriren.com<br>0920/376 21
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om