Rymden tur & retur från Luleå flygplats

Luleå bör bli Sveriges officiella rymdhamn. Det anser bland annat Spaceport Sweden AB och söker stöd hos regeringen.

flyg sas landa landningsbana flygtorn torn lampor bana lyfta plan hellikopter millitär
Kollage petras bild höjdaren övriga pressbilder

flyg sas landa landningsbana flygtorn torn lampor bana lyfta plan hellikopter millitär Kollage petras bild höjdaren övriga pressbilder

Foto: petra isaksson

Luleå2015-09-23 06:00

Videon är inte längre tillgänglig

I förra veckan presenterades en plan hur Sverige ska bli den ledande rymdnationen i Europa. I arbetet har ett 70-tal olika aktörer ingått.

– Det är bråttom. Det pågår en kapplöpning mot främst Storbritannien som satt upp en tydlig strategi för att bli Europas ledande rymdhamn, förklarar Karin Nilsdotter, vd och delägare i Spaceport Sweden.

Planen innehåller sju strategiska åtgärder som ska göra Sverige till en vinnare i kampen om de penningstarka rymdturisterna.

En av punkterna är att Sverige bör utse en officiell rymdhamn. Spaceport Sweden anser att Kiruna inte uppfyller kriterierna.

I agendan står det bland annat: "Efter många års försök att få satsningen på rymdturism att lyfta har man dock inte riktigt lyckats."

Förslaget innebär inget hot om de befintliga rymdsatsningarna i Kiruna, utan att den kommersiella passagerartrafiken till rymden föreslås utgå från flygplatsen i Luleå.

– Under de senaste åren har flera av rymdoperatörerna genomfört flygningar och återkommit med skärpta krav, berättar Karin Nilsdotter. De behöver en rullbana som är minst 3.000 meter lång. Det finns bara tre flygplatser i Sverige som uppfyller det kravet. Det är Stockholm, Göteborg och Luleå. De två förstnämnda fallen har ett alltför trafikerat luftrum för att komma i fråga.

Det är under det senaste årets diskussioner som Luleå vuxit fram som ett alternativ. 2000 förlängdes landningsbanan för att klara större fraktflyg och mäter i dag 3.350 meter. Det möter kraven från operatörer som Virgin Galactic, XCOR och Swiss Space System.

Analysen pekar också på att Luleås närhet till universitetssjukhus, en högteknologisk industri med koppling till universitet samt tillgång till säker eldistribution och fiber.

Karin Nilsdotters bedömning är att bemannade rymdfarten kan komma i gång i USA om tre år och att den kan bli verklighet i Europa ytterligare två år senare.

All rymdverksamhet i Sverige kräver tillstånd från regeringen.

– Vi hoppas att vår agenda ska bli en väckarklocka för politikerna. Man kan likna den vid Facebooketableringen i Luleå. Regeringen behöver sända en tydlig politisk signal till operatörerna. Det här handlar om stora potentiella affärsmöjligheter för Sverige, säger Karin Nilsdotter.

För tre veckor sedan presenterade hon analysen för representanter för utbildnings-, justitie- och näringsdepartementet. Någon återkoppling har inte kommit än.

Enligt en potentialanalys gjord av Kairos Future skulle rymdturismen under en 15-årsperiod skapa cirka 3.000 arbetstillfällen inom besöksnäring, forskning och teknikutveckling i Sverige.

Spaceport Swedens vd Karin Nilsdotter bekräftar att diskussioner pågår med kommunledningen i Luleå och Kiruna.

– Nu måste vi kroka arm och se till att vi kan ro hem det här tillsammans. Det gäller att ta vara på våra geografiska och infrastrukturella förutsättningar.

Luleås kommunalråd Niklas Nordström är insatt i frågan, men anser sig inte kunna överblicka vad en sådan här satsning skulle innebära för Luleå.

– Det kan jag inte än. Allt är fortfarande i ett tidigt skede. Det är klart att vi ser att det finns ett växande intresse för rymdturism runt om i världen. Jag tycker att det vore fantastiskt om Sverige och Norrbotten kunde ta en del av den.

Hur engagerad är du i frågan?

– I dagsläget avvaktar vi vad man vill på nationell och regional nivå. Om landningsbanan i Luleå kan bli en viktig pusselbit för att få ihop regionens satsning då är vi beredda att bli en aktör. Just nu sitter vi på nödvändig infrastuktur och det är positivt.

Vad är Spaceport Sweden?

Spaceport Sweden AB är en nationell satsning som invigdes i januari 2007 av den dåvarande "rymdministern" Maud Olofsson som ledde arbetet i näringsdepartementet.

Organisationen arbetar för att skapa möjligheter för kommersiella rymdresor för privatpersoner från Sverige.

Bland delägarna återfinns bland annat Icehotel, Riksgränsen och Björkliden Fjällby, riskkapitalbolaget Norrskenet, Karin Nilsdotter och det statliga riskkapitalbolaget Inlandsinnovation.

Ordförande är Yngve Bergqvist, grundare av Icehotel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!