Ryan Airs planer välkomnas på Kallax

Initierade källor i flygbranschen tror att lågprisbolaget Ryan Airs utspel om att etablera sig i Norrland bara är ett sätt att skrämma SAS.
Kallax flygstationschef Lars Karbin säger så här om bolagets inrikesplaner:
? Det skulle finnas ett behov att flyga direkt från Luleå till London. Kanske tre gånger per vecka. I övrigt tycker jag att vi kan erbjuda tillräckligt många avgångar mellan Luleå och Stockholm och till bra priser också.

LULEÅ2005-08-06 06:30
Det irländska lågprisflygbolaget Ryan Air säger sig vara intresserat av att satsa på inrikesflyg i norra Sverige.<br>Vice VD Michael Cawley säger så här i en intervju till Dagens industri: <br>Krävande bolag<br>&nbsp;? Vi ser en enorm potential i den svenska inrikesmarknaden. Det finns många långa sträckor i Sverige och ingen har tänkt på att flyga dem billigt. Turer mellan Stockholm, Göteborg och Malmö finns det gott om. Vi vill till Luleå och Umeå, dit du i dag bara kan flyga dyrt med SAS. Det finns en outnyttjad marknad i att föra Norrland närmare storstäderna, och närmare Europa.<br>Kallax flygstationschef Lars Karbin säger så här: <br>&nbsp;? Men det är ett krävande bolag som är en tuff förhandlare. Nyköpings kommun betalade, sägs det, 52 miljoner kronor i samband med bolagets etablering i Skavsta.<br>&nbsp;? För oss är Ryan Air välkomna om de är intresserade av att följa gängse priser för start- och landning som gäller för alla. Det enda lilla problemet som kan bli för oss är att det kan bli lite, lite trångt på plattan ibland, men det får vi lösa i sådana fall. Vi säger ja till alla seriösa bolag som sköter sig och vi har ingen orsak att säga nej till dem som vill etablera sig. Om det finns behov är inte vår sak att avgöra, säger Olle Sundin, chef för division- och flygplatsgruppen på Luftfartsverket och därmed chef över samtliga 17 flygplatser som drivs av Luftfartsverket.<br>?Inga barn tillsammans?<br>Lars Karbin uttrycker sig dock lite annorlunda:<br>&nbsp;? Vi har inga barn tillsammans med SAS, men det är klart att vi rent affärsmässigt har ett etiskt och moraliskt ansvar mot ett bolag som vi arbetet med sedan 1946. Däremot ligger inte den här frågan på mitt skrivbord utan det är nere i Stockholm som besluten tas. Jag är egentligen bara en stins ...<br>Men stinsen har en bra dialog med Stockholm.<br>SAS verkar inte ha fått någon skrämselhicka efter Ryan Airs utspel.<br>&nbsp;? Det är inte första gången man gör ett liknande utspel om att etablera sig på inrikessidan i Sverige. Jag har ingen egentlig kommentar förrän jag har något konkret att ta ställning till. Inte förrän de presenterat antal avgångar, tider, priser och så vidare kan jag säga något, säger Christer Nederstedt, sales manager för SAS norra distrikt.<br>Han fortsätter: <br>&nbsp;? Vi pratar hellre om våra stora framgångar för inrikesflyget och sträckan Luleå?Stockholm där beläggningen för juli månad var fina 93 procent. Vår satsning på bland annat 450-kronorsbiljett på sträckan, 18.000 stycken, har gett resultat. Enligt den TEMO-undersökning som vi beställt säger 80 procent av norrbottningarna att man helst väljer SAS när de ska flyga från Luleå.<br>Nederstedt avslöjar att satsningen på förmånligare priser fortsätter i höst och SAS kommer också att göra det enklare och bättre för resenärerna att ta sig ut i Europa.<br> Billigare med andra ord att ta sig till större städer i Europa?<br>&nbsp;? Så kan det bli. Bättre och enklare. Mer kan jag inte säga, svarar Christer Nederstedt.<br> Och fler 450-kronorsbiljetter mellan Luleå och Stockholm och Kiruna?Stockholm?<br>&nbsp;? Kanske.<br>FOTNOT: Kallax flygplats hade en liten minskning av både landningar och resenärer för juli månad jämfört med i fjol. 238 landningar var totalt fyra procent färre in i fjol och 55.380 resenärer var en minskning med sju procent.<br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om