Rundvandring i nya Coop Arena
Elva dagar kvar till hemmapremiären. Då jobbar alla för högtryck för att få allting färdigt.
VARMT ELLER KALLT. Luleå Hockeyspelarna får tillgång till både varm- och kallbad efter matcher och träningar.
Foto: Andreas Wälitalo
Redan en våning upp börjar det dock att se mer strukturerat ut och de nymålade, röda väggarna tillsammans med det nylagda golvet ger en fräsch känsla.Klubbdirektören vandrar med vana kliv, pekar inlevelsefullt ut var kioskerna och de fem barerna kommer att ligga. Sedan vänder han sig mot kortsidan där den nya ståplatsen numera återfinns.Väggen är målad i rött och pryds med den gula texten "Vi står upp för Luleå".- Det är supporterklubben Luleåfans som har designat väggen själva. Vi tyckte att det var en bra idé eftersom det är de som ska stå där.Bakom ståplats kommer det att finnas en kiosk och bar - plus ett litet samlingsutrymme där fansen kan samlas och diskutera matchen.Omklädningsrummen är flyttade från kortsidan till långsidan och där är alla väggarna målade i färgerna rött och vitt. En medveten tanke för ge en känsla av Luleå Hockey men också en ljusare miljö.Stora ytor
A-lagets omklädningsrum är störst men även bortalaget har fått en stor yta att hålla till på.- Färjestads förre lagkapten Jörgen Jönsson sa i en intervju för något år sedan att Luleå hade det sämsta omklädningsrummet i elitserien. Nu tror jag inte att det är så längre, säger Jidström.Långsidan kommer också att prydas av 18 loger och en bar mellan dessa. Men logerna kommer inte vara färdiga förrän den officiella invigningen den första november i år.Större paket
Alla utom en är redan utsåld.- Vi räknar med att logerna plus launcherna ska ge en intäkt på fem miljoner kronor den här säsongen och ännu mer nästa år då vi kan börja direkt och köra större paket till företag som vill hålla konferenser i hallen.Enligt Jidström finns det tankar på att ändra en del i matcharrangemanget bland annat med hjälp av en projektor som ska kunna spela upp rörliga bilder på isen. Men också med ett kärt återseende.Sålt fler biljetter
- Det har kommit in många förfrågningar om att vi ska införa "Vårat gäng" i musikutbudet. Vi får se om vi kan skaka fram den, säger han och ler lite klurigt. Trots att biljettförsäljningen minskar i de flesta elitserielagen har Luleå Hockey redan sålt fler biljetter än förra säsongen - cirka 400 stycken.Hockeytempen är het i Luleå och kanske kan publiken även få möjligheten att se Johan Harju och Linus Omark i ombyggda Coop Arena.- Ännu har vi inte hört någonting men hoppas att vi får möjligheten att arrangera en landskamp senare i vår, säger Jidström.
Nya Coop ArenaKostnad: 186 miljonerKapacitet: 6.200 platserLoger: 30 styckenBarer: Fyra stycken (allmäna), Två (för logerna)Restauranger: En och ett satellitkök med 50-talet matplatser.Kiosker: Fem fasta och en mobil.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!