Rosa band på var mans bröst

I dag färgas Sverige rosa. Cancerfonden och Bröstcancerföreningen kampanjar med insamlingar under oktober i samarbete med företag och organisationer. Rosa rattmuff på! nu kör man så det ryker centralt och lokalt.

KÖR ROSA. "Klart vi i en lite 'gubbrik' bransch ska vara med i Rosa-bandetkampanjen". Det säger säljaren Rolf Kivisalo på Mekonomen. Här är det rosa rattmuff på och sen kör man så det ryker för att samla in pengar till kampanjen.Bland annat skänker företaget - som finns i hela Sverige - 200 kronor per servad bil i verksamheten.

KÖR ROSA. "Klart vi i en lite 'gubbrik' bransch ska vara med i Rosa-bandetkampanjen". Det säger säljaren Rolf Kivisalo på Mekonomen. Här är det rosa rattmuff på och sen kör man så det ryker för att samla in pengar till kampanjen.Bland annat skänker företaget - som finns i hela Sverige - 200 kronor per servad bil i verksamheten.

Foto: Håkan Gidlöw

Luleå2010-10-01 06:00
Kampanjen har drivits av Cancerfonden sedan 2003 och under den tiden samlat in totalt 260 miljoner kronor. Pengar som använts till att finansiera bröstcancerrelaterad forskning. Första året gick 24 miljoner till detta syfte, år 2009 var summan 56 miljoner och i ökande för varje kampanjår. Forskandet har genom åren lett till många genombrott i form av nya behandlingsmetoder och läkemedel med mera. Men det finns områden som kräver mer forskning.Nya mål
Där handlar det om att få fram skräddarsydda behandlingsmetoder, identifiera genetiska mekanismer som förorsakar bröstcancer. Få fram behandlingsmetoder som hämmar celltillväxt, med mera. Det är hit som forskningspengarna går.Rosa bandet arbetar också med kunskapsspridning och opinionsbildning i frågor som exempelvis mammografi i landstingen. I fjol kallade 16 landsting kvinnor i åldern 40-74 , socialstyrelsens vill se flera.Kalla fakta om bröstcancer säger att 7.000 kvinnor varje år får beskedet att de drabbats. Det innebär att var nionde kvinna drabbas någon gång men samtidigt blir de som överlever allt flera. Tack vare framgångsrik forskning.Två band
Under kampanjen säljer Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation BRO sitt cerisrosa band som under kampanjen säljs till förmån för bröstcancerfonden och de lokala bröstcancerföreningarna.Cancerfonden i sin tur tar varje år fram ett nytt ljusrosa band som är designat. De pengar som kommer in av det går i princip oavkortat till kampen mot bröstcancer.Under 2009 samlades totalt 54 miljoner kronor in, 44 miljoner kronor via Cancerfonden och 10 miljoner kronor via Bröstcancerfonden och de lokala bröstcancerföreningarna.Antalet företag som är med och sponsrar kampanjen växer. I år säljs över 100 rosa produkter, från rosa skruvdragare till rosa spolarvätska och mycket annat. Clas Ohlson, Ica, SEB, Lindex och Mekonomen är några av företagaren som medverkar i insamlingen genom att låta en del av inkomsten från produkterna gå till Rosa-bandet insamlingen.Svart blir rosa
Hos den landsomfattande kedjan Mekonomen i Luleå har man laddat upp med rosa prylar.-Det är första gången vi är med och det här är ju en ganska "gubbig" bransch så det passar bra, tycker säljaren Rolf Kivisalo som tar emot enligt affärskonceptet klädd i svart. Men det ska det bli ändring på:-Vi kommer att ha rosa tröjor allihopa under kampanjen säger Rolf och butikens ansvarige Daniel Larsson. Och dessutom så kommer man att sälja rosa rattmuffar i fårskinn och spolarvätskan kommer att under månaden vara färgad rosa istället för traditionellt blå. -Dessutom kommer Mekonomen att för varje servad bil under månaden låta 200 kr gå till Rosa Bandet-kampanjen, om man då betänker att vi finns på 1.200 platser i landet så visst kan det bli en rejäl slant säger Rolf och Daniel.Norrbottens-Kuriren stödjer förstås också Rosa bandet genom en penningsgåva via Bröstcancerföreningen.Kommunalrådet Karl Petersen har också förklarat Luleå kommuns stöd för kampanjen genom att från och med i går torsdag lysa upp silverträdet utanför Kulturens hus i- ja förstås! färgen rosa!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om