Rondeller, asfalt och plank

Det blir två nya rondeller efter Haparandavägen i Luleå redan i år.
Backgatan på Östermalm förses med en rondell och vägen vid de två busshållplatserna smalnas dessutom av så att det blir totalstopp i trafiken när bussarna stannar. - Vi vill leda trafiken till Gammelstadsvägen och Bodenvägen, berättar gatuchefen Göran Gabrielsson.

LULEÅ2007-05-07 06:00
Vägarna i Luleå är i ett bedrövligt skick efter vinterns och dubbdäckens härjningar - det tycker till och med gatuchefen Göran Gabrielsson.
- Vi upplever att det blir mer och mer spårbildning för varje år och i år ser det riktigt illa ut på några ställen i stan, till exempel på båda sidor om Malmuddsviadukten, säger han.
Djupa spår som mer liknar rännor har bildats på många av de större vägarna i Luleå under vintern.
- Det gäller i huvudsak våra stora genomfartsleder och där kommer vi att belägga med asfalt av den bästa och mest hållbara kvaliteten i år.

Konstig vinter
Vad beror det då på att slitaget på vägarna ökar? Man skulle ju kunna tro att det är en trafikökning som är boven i dramat.
- Vi ser att trafiken har ökat på några vägar, framför allt på Bodenvägen och i Notviken och Mjölkudden men däremot inte vägarna runt centrum och mot Hertsön.
Gabrielssons har ingen förklaring till vägarnas dåliga skick men han har en teori.
- Höstarna har blivit blötare och det regnade dessutom så sent som i december i fjol. Därför frös marken till senare än normalt och det kan ju vara en orsak, säger han.

Räcker inte
Göran Gabrielsson berättar att det finns cirka fem miljoner kronor i tekniska förvaltningens beläggningsbudget, en summa som legat på samma nivå i några år.
- Pengarna räcker aldrig till för det vi vill och borde göra. Vi har helt enkelt bekymmer med ekonomin. Belysningen kostar exempelvis 1,8 miljoner kronor mer per år på grund av elprishöjningarna och dessa kostnadsökningar riskerar att drabba sommarunderhållet, berättar Gabrielsson.
Värst tycker han att situationen är när det gäller kommunens nät av gång- och cykelvägar.
- Det finns många hål och ojämnheter som borde lagas. I år gör vi en större satsning på Hertsön men vi skulle behöva extrapengar för att kunna svara upp mot behoven.

Dåligt underhåll
Gabrielsson tycker också att underhållet av gatorna i många av Luleås bostadsområden är under all kritik.
- Konstigt nog har vi inga direkta klagomål från de som bor i områdena trots att vägarna är i oerhört dåligt skick i till exempel Gammelstad, Bredviken och Lulsundet.
Det är dyrt att bygga om gatorna i stadsdelarnas villakvarter eftersom många är byggda på 60- och 70-talet och den standard som rådde då men tekniska förvaltningen har fått investeringspengar för att inleda rekonstruktionen.
- Vi gräver upp hela vägen och gör en helt ny konstruktion med dubbelt så tjock överbyggnad jämfört med hur det gjordes på den tiden när vägen anlades. Vägen blir oerhört mycket stabilare och den dräneras dessutom.

Nya rondeller
n Kommunen kommer att färdigställa två nya rondeller efter Haparandavägen redan i sommar. Arbetet har tidigarelagts.
- Trafikljusen vid Ferruform försvinner i juni och ersätts av en stor rondell och den nya rondellen mellan Aurorum och Ferruform ska också byggas i sommar, säger Gabrielsson.
Däremot kommer resten av arbetet med den så kallade Björkskataleden att pågå ändå till hösten 2008. Arbetet med att bygga vägbron över järnvägen kan inte snabbas på.
n Nedanför järnvägsövergången mellan Bergviken och Skutvikens industriområde (nära Coop Arena) kommer en refug och en gångpassage att byggas för att underlätta för de gående som ska passera över Gammelstadsvägen.

Bullerplank
n Ett bullerplank sätts upp i den så kallade Lv 7-backen mot villagatan Smedkroken på Skurholmen. Enligt Göran Gabrielsson är det troligen det sista bullerplanket som sätts upp i Luleå.
n Genomfartsleden Backgatan på Östermalm kommer att byggas om i sommar.
- Vi bygger om gatan för att få lugnare trafik i området.
Det kommer att bli en rondell i korsningen Backgatan-Björkgatan-Bergsgatan och dessutom ska vägen vid de två busshållplatserna på Backgatan smalnas av rejält. Bara ett fordon kommer att rymmas i bredd. Det blir alltså omöjligt att mötas eller köra om när en buss står vid en busshållplats.
n Årets beläggningsarbeten i Luleå kommun kommer i huvudsak att ske på följande vägar: Bensbyvägen, Bodenvägen, Haparandavägen, Storhedsvägen, Storsandsvägen, Varsleden och Svartövägen.
FAKTA LULEÅS VÄGAR
Luleå kommuns tekniska förvaltning har ansvaret för 58 mil gator och vägar.
Det finns dessutom 22 mil gång- och cykelvägar som ska underhållas.
Varje år läggs cirka 100.000 kvadratmeter ny asfalt på kommunens vägar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!