Rondell i Notviken får boende att rasa

Invånarna i Notviken är oroliga och kritiska inför byggandet av en stor rondell i Notviken vid väg 97.
? Vi vill skydda området från trafiken, säger Mats Emborg, Notvikens Intresseförening. Buller och avgaser har ökat i och med Storhedens utbyggnad.

LULEÅ2005-01-07 06:30
<br>Björkskataleden ska svepa in i Notviken med viadukt över järnvägen och ansluta till väg 97 i närheten av den nuvarande korsningen som har trafikljus.<br> ? Björkskataleden behövs, understryker Lars Sundström, föreningens ordförande.<br>Luleå kommun är huvudman för bygget och den tvåfiliga rondellen blir ungefär lika stor som rondellen i gamla Haparandakorsningen längre in mot Luleå centrum. Trafikplatsen förläggs ett stycke längre mot Boden än nuvarande korsningen.<br>Frågan om rondellen har diskuterats i föreningens trafikgrupp och även landat på styrelsens bord.<br> ? Vi har träffat kommunen och vill ha en god relation. Men samtidigt finns många som är upprörda, säger Mats Emborg. En hel del hushåll drabbas väldigt mycket, bland annat de som bor nära Bosses Bageri.<br>Olika förslag finns. Gemensamt för alla är att Storhedsvägen kommer att ta mark i anspråk närmare bebyggelsen. Rondellen kräver att Storhedsvägen byggs om med en kurva in mot Notviken.<br> ? Vi har haft mycket diskussioner om miljö och buller. Plötsligt börjar den stora trafiken på Storhedsvägen komma närmare oss, framför Mats Emborg. Och en ljuddämpande skogsdunge försvinner.<br>Plats för midsommarfirande och improviserat fotbollsspel tas också in anspråk av vägen.<br>Ett alternativ enligt föreningen vore att låta 97:an kurva av ner mot Malmbanan. Detta skulle innebära en omläggning av väg 97 på båda sidor om nuvarande korsning.<br> ? Man skulle alltså trycka ut rondellen mot järnvägen så långt det går. Det innebär ett litet intrång eller inget alls för oss. Men kommunen är inte så intresserad av detta. Man menar att det ska vara rak väg in mot staden.<br>Intresseföreningen tar också upp trafiklösningen till Storheden.<br> ? Enda tillfarten från Luleå är vägen från Notviken, påpekar Lars Sundström och pekar på ökande invånarantal i Luleå och Ikeas eventuella etablering. Vi tycker att det är en jäkligt dålig lösning. Alla kommer att åka Storhedsvägen från Notviken.<br>En annan utväg kan vara att göra en separat trafikplats norr om järnvägsövergången. Den skulle säkra trafiken till och från Storheden. Rondellen i Notviken får då försörja trafiken på Björkskataleden.<br>Storhedsvägen är i nuläget farlig, menar Mats Emborg:<br> ? Det finns ingen cykelväg. Många som cyklar till jobbet tar inte cykelvägen vid vattnet eftersom det blir en omväg.<br>De två föreningskämparna tycker att grunden till problemen inte diskuterats på samrådsmötena.<br> ? Egentligen är inte rondellen grunden, utan Storheden. Frågorna verkar inte kunna tas ihop från kommunens sida, understryker Mats Emborg.<br>Buller och avgaser har ökat markant sedan Storhedens tillkomst.<br> ? Vi vill skydda området från trafiken, menar Mats Emborg.<br>Bullervallar eller bullerplank krävs om den planerade lösningen kommer till stånd.<br> ? Det måste så att säga ingå i kontraktet.<br>Remisstiden för detaljplan gällande trafikplats Görjesvägen, som officiella namnet är, går ut inom kort.<br>Fakta<br>Notvikens intresseförening bildades 2003 och fick överta Husmodersföreningens lokal, ett hus i parken långt ner i Notviken. Husmodersföreningen lade ner verksamheten. Den lilla stugan i parken i Notviken och skänktes till intresseföreningen av kommunen mot att föreningen skulle sköta driften.<br>I dag har föreningen 130 hushåll anslutna, ungefär hälften av de hushåll som finns i området som föreningen räknar till Notviken. Ett antal aktivitetsgrupper arbetar i föreningens regi på området, bland annat med att ordna valborgsmässofirandet. En trafikgrupp finns också.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om