Röda nyförvärv på Luleås gator

Dom är 15 till antalet och snart rullar dom ut på Luleås gator. Röda och fina med fyllda med ny teknik, allt för att glädja Luleåborna och få samtliga att välja kollektivtrafiken.

Gun Söderberg visar att samtliga passagerare nu kan ladda sina mobiltelefoner imbord.

Gun Söderberg visar att samtliga passagerare nu kan ladda sina mobiltelefoner imbord.

Foto: Tommy Lundqvist

Luleå2017-05-03 12:52

15 bua bussar kommer, med start på torsdag, att trafikera gatorna i Luleå kommun. Sex bussar är boggiebussar, två bakhjul, som mäter hela 13,7 meter som tar totalt 111 passagerare.

– Vi gör det här delvis för att 15 av våra gamla bussar är just det, för gamla, men också för att vi vill ge Luleåborna något bättre, säger Gun Söderberg på Luleå lokaltrafiks (LLT) marknadsavdelning.

Förutom boggiebussarna kommer nio stycken "vanliga" bussar att trafikera bussvägarna. Det är bussar som tar drygt 65 passagerare och är 12 meter låga.

De nya bussarna har utrustning som aldrig tidigare har funnits inom LLT.

– Passagerarna kommer att kunna ladda sina mobiltelefoner. Varje stolsrad har usb-utgångar för att ladda mobiler eller annan elektronik, vi har ändrat färgerna på stolarna. Vi har också ett flertal digitala styltar på varje buss som visar förvägen, vilket hållplats som bussen stannar på med också annan nödvändig information. Även golven har fått ny design, säger Gun Söderberg.

Utöver detta kommer samtliga bussar att utrustas med backkamera och den stora varianten, boggiebussarna, kommer även att utrustas med svepkamera. Trots att bakdäcken också svänger sticker bakändan ut en hel del i olika skarpa kurvor.

Bussarna har Ledljus i taket och naturligtvis är fordonen utrustad med Ac.

Det är Gunvor Nilsson och Markus Isaksson som kommer att ratta fordonen och båda verkar försiktigt positiva till sin nya arbetsplats.

– Jag har varit busschaufför i drygt 30 år så jag har provat en del varianter. Den här verkar ju vara bra, säger Gunvor Nilsson som är en av chaufförerna som har propagerat för att få bort kontantbetalning på bussarna. Faktum är att Gunvor Nilsson är den sista busschauffören att bli utsatt för rån och det börjar bli några är sedan.

Markus Isaksson har inte samma erfarenhet som Gunvor Nilsson, han har kört buss i fyra år.

– Sätena för oss chaufförer känns bra, mycket bra, säger han.

Den här investeringen kostar cirka 33 miljoner kronor, men det kommer mera.

– Nästa år kommer vi, som det ser ut, att köpa in fem stycken eldrivna bussar, säger Gun Söderberg.

Bussarna som kommer ut på gatorna i det här svepet drivs med diesel.

– Vi säljer bort de gamla dieselbussarna mot nya, det är en miljöförbättring.

Räddningstjänst vill ha minst en buss av den gamla typen att öva på.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om