Just nu saknas 50 volontärer för att driva runt de nuvarande verksamheterna, eller ännu fler om verksamhetschefen Birgitta Groth får bestämma.
– Vi skulle behöva minst 100, då kan vi starta upp fler verksamheter, säger hon.
Birgitta Groth vill starta upp en besöksverksamhet, där man besöker de som är gamla och ensamma. Hon tycker att det är Röda korsets hjärta.
– Vi ska vara goda medmänniskor, det är det allt handlar om, säger hon.
Birgitta Groth tror att bristen på volontärer handlar mycket om ett generationsskifte, många av de som haft ett långsiktigt engagemang har blivit för gamla för att orka. Hon tror också att människor är dåligt informerade om vad volontärarbete handlar om.
– Jag vet att det sitter väldigt många ensamma människor hemma som skulle kunna göra en insats men de vet inte att den möjligheten finns, och jag vet inte hur jag ska komma åt dem, säger hon.
En trappa ned från Birgitta Groths kontor ligger second hand-butiken Kupan, som är en av de största i Sverige och drivs av både volontärer och anställda. Ändå har det hänt att de tvingats stänga på grund av personalbrist. Ulrika Mörtsell, anställd, berättar att det är värst på sommaren.
– Då kommer det in som mest grejer och vi har som minst personal, säger hon.
På komfortbussen, som dagligen går från Haparanda till Umeå, ska Röda korset alltid ha minst en värd som assisterar och hjälper resenärerna. I september månad gick bussen utan värd nästan hälften av dagarna.
– Det är katastrof, vi måste kunna säga att det alltid finns en bussvärd, säger Birgitta Groth.
De andra verksamheterna i Luleå är besöksverksamhet på häktet, första hjälpen-gruppen som har stödverksamhet på olika evenemang, LAIF-gruppen som sysslar med familjeåterförening och eftersök, språkträning för invandrare, en sygrupp som arbetar med återbruk på Kupan, en insamlingsgrupp som samlar in pengar till olika ändamål och en telefonjour.
Under hösten har Röda korset i Luleå jobbat aktivt med rekrytering. Hittills har det resulterat i några nya volontärer, men det behövs många fler.
Brist på volontärer är inte ett utbrett problem inom svenska Röda korset. Det säger Fredrik Glad, chef på infoservice på svenska Röda korset. Han tror inte att det är engagemanget som är problemet, utan att hitta folk som kan hjälpa till just på den tiden och den platsen där det behövs.
– Man är mer flyktig i dag än förut, man vill göra kortare engångsinsatser, säger han.
Generationsskiftet håller han delvis med om, generellt behövs det fler ungdomar.
– Men det handlar inte om ett tydligt generationsskifte i hela organisationen utan det sker i olika takt och på olika sätt runt om i landet.