De tar fortfarande in appjättarnas kläder

Många second handbutiker tar inte längre in kläder från kinesiska lågprisjättar.
Röda korset i Luleå tar fortfarande emot dem.
– Det är mycket diskussioner, säger butikschefen Patrick Uusitalo.

Patrick Uusitalo är butikschef på Röda korset i Luleå. "60 procent av det vi får in kan vi sälja vidare", säger han.

Patrick Uusitalo är butikschef på Röda korset i Luleå. "60 procent av det vi får in kan vi sälja vidare", säger han.

Foto: Monica Ranneberg

Luleå2025-01-19 08:00

På Röda korset i Luleå finns inget förbud mot att ta emot och sälja vidare kläder från kinesiska lågprisjättarna Shein och Temu. Bägge har fått kritik för undermåliga arbetsförhållanden i fabrikerna där de billiga slit och släng-produkterna tillverkas. Därtill innehåller kläder kemikalier på en nivå som gör dem olagliga i EU.

undefined
Patrick Uusitalo är butikschef på Röda korset i Luleå. "60 procent av det vi får in kan vi sälja vidare", säger han.

– Det är mycket diskussioner om vilka fabrikat vi tar emot, vad vi kan sälja vidare. Vi har inte tagit något beslut om att inte sälja vidare de här billigare märkena. Men det kanske kommer framöver, säger butikschef Patrick Uusitalo.

Största problemet är den låga kvalitén, det blir ofta skador på klädesplaggen, berättar han. Titt som tätt får de in kläder som fortfarande ligger ouppackade i en fraktpåse från till exempel Shein. I många fall finns fraktsedeln kvar i påsen då personen som lämnat in varorna beställt flera plagg men bara valt ut ett. Resten lämnas in till Röda korset.

De tar emot säckvis med kläder, prylar och böcker varje dag som efter en noggrann kontroll säljs vidare till privatpersoner. Sedan 1 januari i år får textilier inte längre slängas i soporna men ännu syns ingen skillnad i hanteringen. Det är för tidigt att göra en utvärdering, uppger Patrick Uusitalo.

undefined
Det här är ett berg av kläder som kommit in till Röda korset under två dagar. Det som inte kan användas transporteras till Tyskland där det blir ljudisolering till bilar och fordonsindustrin.

– Vi får så stora mängder ändå. Men det kommer säkert att märkas av i framtiden. Det måste underlättas för hur människor ska lämna in textilier för det finns nog inte så många som kommer att åka till återvinningen och lämna en trasig t-shirt eller ett par trasiga sockor, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!