Riksväg 97 på väg mot upprustning

Inom två veckor kan arbetet med ombyggnaden av väg 97 börja.
Först ut blir etappen Gammelstad?Sunderbyn.
Fortsättningen mot Boden är oklar. Kommunerna väntar på beslut från Vägverket om vägdragning och kostnader.

LULEÅ2004-10-27 06:30
Det kom till sist pengar under hösten för första etappen på väg 97 Boden?Luleå.<br>En förbättrad väg med mitträcke eller fyrfiligt anses vara en viktig och konkret del i samarbetet mellan de två kommunerna. Många människor pendlar med bil eller buss i båda riktningarna och vägen finns på Vägverkets lista över de 100 farligaste vägarna i Sverige.<br>Olycksläget har dock klart förbättrats genom uppsättningen av fartkameror längs vägen. Tempot har gått ner.<br>Icke desto mindre är trafiken stundtals tät. Morgnar och kvällar går bilarna som på ett pärlband mellan de två tätorterna.<br>Klart är alltså att etapp 1 Gammelstad?Sunderbyn påbörjas i höst.<br>I dagarna slutför Vägverket upphandlingen och när formalia är klara kan bygget vara i gång inom två veckor.<br>Vilken del av projektet som det ännu inte utvalda företaget börjar med beror på vilken entreprenör som väljs ut.<br> ? Men vi tror att man startar med korsningen i Sunderbyn, säger vägdirektör Anna-Stina Nordmark Nilsson.<br>Två filer mot Sunderbyn<br>Under 2005 slutförs etapp 1. När bygget står klart erhålls två filer mot Sunderby sjukhus och omväxlande dubbelfilig och enkelfilig väg mot Luleå. Viss breddning av vägsträckan kommer att ske. Dubbelfiligheten mot sjukhuset ska underlätta för ambulanserna att ta sig fram.<br>Däremot är fortsatta utbyggnaden för tillfället höljd i höstdimmorna. I Vägverkets långtidsplan ska Sävast-Boden gå i gång 2007. Men den dyraste och längsta delen Sunderbyn-Sävast kan inte påbörjas förrän efter 2010.<br>Från kommunledningarna i Boden och Luleå finns hårt tryck mot Vägverket att snabba på bygget. Även Vägverket vill prioritera upp vägens ombyggnad.<br>För långsamt, ansåg kommunalråden Karl Petersen och Olle Lindström i våras om tidsplanen. De föreslog förskottering av pengar från kommunerna för att forcera bygget. Modellen har använts i bland annat Skellefteå vid ombyggnaden av E 4. Kommunerna lånar helt enkelt ut pengar till Vägverket.<br>Måste gå snabbare<br>Fortfarande anser kommunalrådet Karl Petersen att uppskruvat byggtempo är nödvändigt.<br> ? Vi måste ta tag i detta ordentligt nu så att etapp 1, 2 och 3 kommer i en enda följd. Det som återstår är att se på det politiska läget. Många tycker att det är en bra idé med att förskottera pengar, men vi har inte behandlat frågan politiskt.<br> ? Stämningen är dock mycket god för ett samarbete Boden?Luleå och vägen är där en symbolfråga.<br>Karl Petersen gör inget förrän han vet att det finns någon mening med att dra i gång den politiska processen.<br> ? Staten måste garantera att de följande två etapperna kommer snabbare än tidigare planerat så att vi har något att förskottera på. Bollen är hos staten och Vägverket.<br>Anna-Stina Nordmark Nilsson säger att frågan om förskotteringen inte tagit några kliv framåt.<br> ? Jag har lämnat in ansökan till Vägverket centralt. Men förskottering förutsätter att kommunerna har tagit beslut i fullmäktige. Vi kan inte göra något innan kommunerna beslutat om en begäran om att få förskottera.<br>I Boden vill man veta summan på räkningen innan frågan tas upp till politisk behandling.<br> ? En del tyckte att jag gick ut för tidigt och hade uppfattat att jag lovat förskottering, säger kommunalrådet Olle Lindström. Men i huvudfrågan tror jag att vi är rätt överens. Sedan måste man veta vad det innebär eftersom vi inte har hur mycket pengar som helst.<br>Beslut i november<br>Henry Magnusson, kommunchef i Boden, säger till Kuriren:<br> ? Vi har haft möte med Vägverket för att klargöra vissa saker. I slutänden är det politiska beslut angående förskotteringen. Vi måste få veta vad det kostar och Vägverket måste därför välja vilket alternativ Sävast?Sunderbyn man vill ha.<br>Vägverket har ännu inte pekat ut vilket av de fyra alternativen som verket vill ha. Något enstaka yttrande saknas och enligt Jesper Klevsjö på Vägverket Region Norr väntas beslut i november.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om