Renare buss en klimatfråga

300.000 mil.Det rullar Luleåbornas egna bussar på ett år. Klimatmål finns, fast det är inte samma sak som luften i stan.

HÄRSKAR. Än så länge och minst ett år till får bussarna härska ensamma på Smedjegatan. Men gatan ska öppnas för bilar igen, det beskedet ger kommunen.

HÄRSKAR. Än så länge och minst ett år till får bussarna härska ensamma på Smedjegatan. Men gatan ska öppnas för bilar igen, det beskedet ger kommunen.

Foto: Linn Kangas Fantenberg

Luleå2012-05-04 06:00

Vad gäller utsläpp talar vi mest om klimatmål - hur jordklotet mår - och att koldioxidutsläppen måste minska.

Andra utsläpp, som de av partiklar och kväveoxider (exempelvis kvävedioxid) påverkar omgivningen lokalt och människans hälsa. Omfattande biltrafik påverkar till det.

Blandat bränsle
Bättre är att inte alls köra bil eller att gå, cykla eller ta bussen.

Luleå lokaltrafiks (LLT) bussar rullar 300.000 mil på ett år.

En målsättning är att 35 procent av LLT:s drivmedel ska vara förnyelsebart. Målsättningen syftar alltså på klimatet, inte luftvägarna.

Av LLT:s bussar är 14 drivna med etanol. Övriga drivs med diesel. Det kan röra sig om diesel med inblandning av rapsmetylester och dieseln Preem Evolution, vilken uppges minska de klimatpåverkande utsläppen med 16 procent jämfört med vanlig diesel.

LLT kan framöver välja bussar som förstärker andelen förnyelsebara drivmedel. Fast bolaget är ju redan framme vid målet.

- Det blir en avvägning, ekonomin spelar in, en etanolbuss kostar 150.000 kronor mer än en buss som drivs med diesel, säger Ange Björk.

Minskat utsläppen
De senaste inköpta fordonen är just dieselbussar.

Fast framöver ska Luleå kommun börja tillverka biogas och LLT planerar att efterhand köpa in tio-tolv biogasbussar.

Klimatfrågan inverkar alltså alltjämt. Frågan är då hur LLT påverkar folk lokalt.

Bolaget redovisar följande utsläpp 2010:

Utsläpp av koldioxid: 2,6 ton (28 procent lägre än 2001):

- Inköpen av etanolbussarna har haft betydelse, liksom lägre förbrukning per kilometer, säger Ange Björk.

Partiklar: 100 kilo (85 procent lägre än 2001):

- Partikelfilter har installerats.

Kväveoxid: 19.340 kg (38 procent lägre än 2001):

- Modernare motorer spelar in.

Det är upp till politiken vilka steg som ska tas framöver, resonerar Ange Björk.

- Ska du förbättra miljön lokalt så är elspåret det som påverkar mest, konstaterar han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om