Välkomsten är en mottagningsverksamhet för nyanlända barn och ungdomar i Luleå, där har de sin skolgång tills de är redo att fortsätta i ordinarie skolan. Välkomsten startade för sju år sedan och har enligt rektorn allt sedan dess utvecklas till att bli en väl fungerade verksamhet, så pass att bland annat Skolverket lyft fram den som ett gott exempel för andra kommuner.
Nu ska Välkomstens verksamhet förändras, förhandlingar mellan facket och arbetsgivaren pågår. Skolchefen Karina Pettersson Hedman förklarar att orsaken är en förändrad lagstiftning som bland annat handlar om att eleverna ska finnas i sin hemskola där de bor för att de ska vara inkluderade.
– Vår ambition är att höja kvalitén och få en bättre måluppfyllelse. Vi vill ha bra undervisning under en längre tid och inte bara under den första tiden.
Ännu är förhandlingarna inte färdiga men kommunens inriktning är att lärarna ute på skolorna ska utbildas, Välkomstens lärare ska finnas som ett sammanhållet expertteam som ska hjälpa till på ett eller annat sätt.
Enligt Lisbeth Åström läggs Välkomsten ner, hon tycker det är ett slöseri med kompetens som kommunen inte har råd med. Hon hänvisar till en konferens som de just deltagit i där Migrationsverket medverkade.
– Man lyfter att mottagandet av barnen är av stor betydelse. Många av våra elever har varit med om olika trauman så som att de varit utsatta för våld, bevittnat våld eller själv tvingast utföra våld. De sätt de landat och blir bemötta i har stor betydelse för hur de kan bearbeta sina upplevelser.
Specialpedagogen Ingrid Lövgren håller med:
– Mottagandet har betydelse för hela deras utbildning.
Antalet elever på Välkomsten uppgår till cirka 85 per år. Under de senaste två åren har eleverna sedan fortsatt den ordinarie skolan på 26 olika enheter. Lisbeth Åström ifrågasätter om kompetensen för ett bra mottagande verkligen kan upprätthållas då vissa skolor endast kommer ta emot barn ibland.
– Jag är helt säker på att lärarna är ambitiösa och vill göra ett bra jobb, men det är svårt när förutsättningarna saknas.
– Vi har en fungerande mottagning, man behöver inte ta bort den för att få en fungerande fortsättning, menar Ingrid Lövgren.
Att eleverna inte skulle integreras för att de gått på Välkomsten håller de inte med om.
– När de är här är de i samhället. De umgås med klasskamrater från olika länder, träffar svenska barn under rasterna och i maten. Här får de kompetens, säger Lisbeth Åström.