Fortsatt ökning av livsmedelspriser i sommar

De globala råvarupriserna på livsmedel nådde en rekordhög nivå i juli. Men det kan vara svårt i nuläget att avgöra om kundernas köpbeteende har förändrats, menar Peter Andersson, stormarknadschef för Stora Coop på Storheden i Luleå. "Det är en svår period att bedöma eftersom vi haft en pandemi i två år", säger han.

Livsmedelpriserna har ökat i sommar. På Stora Coop i Luleå är det svårt att avgöra om det finns ett ändrat köpbeteende som beror på höjda livsmedelspriser, berättar Peter Andersson, butikschef för Stora Coop på Storheden i Luleå.

Livsmedelpriserna har ökat i sommar. På Stora Coop i Luleå är det svårt att avgöra om det finns ett ändrat köpbeteende som beror på höjda livsmedelspriser, berättar Peter Andersson, butikschef för Stora Coop på Storheden i Luleå.

Foto: Peter Johansson

Luleå2022-08-11 13:49

De globala råvarupriserna på livsmedel nådde en rekordhög nivå i juli, enligt FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation (FAO).

Michael Kärrberg, vd för matprisjämförelseföretaget Foodrunners, berättar om deras verksamhet:

– Vi har valt att bevaka och studera ett 1 000-tal av våra totalt knappt 300 000 varor vi följer på veckobasis, säger han och fortsätter:

– Det är svårt för oss att finna segment i marknaden idag som inte har en prisutveckling på långt över 5 procent under 2022. Det finns undantag. Hygienprodukter är ett exempel, men generellt är trenden tråkig för svenska konsumenter.

Peter Andersson, butikschef för Stora Coop på Storheden, menar att många livsmedel blivit dyrare, som exempelvis spannmål.

– Alla livsmedel som behöver någon typ av fordon för att skörda och transportera dem har blivit dyrare. Det har jag reflekterat över. Mycket har med drivmedelspriserna att göra, säger han.

Det är för tidigt att säga huruvida det finns ett förändrat köpbeteende under sommaren som beror på höjda livsmedelspriser, menar han.

– Det är en svår period att bedöma eftersom vi haft en pandemi i två år att jämföra med. Vi är också en attraktiv handelsplats på sommaren för norrmän och andra turister. Så det är svårt att säga. Det är först till hösten, när det är mindre turister, som man kan se om kunderna har ändrat sitt köpbeteende, säger han.

Inte heller på Willys Storheden har man hunnit bedöma några eventuella skillnader i kundernas köpbeteende. Butikschefen Linnea Gustafsson har precis kommit tillbaka från semestern.

– Det jag upplever är att fler är medvetna om vad varor kostar och jämför priser mer, säger hon.

Norrbottens affärer har försökt nå butikschefen på Ica Maxi.

Prisutveckling

Arla Mellanmjök (1,5 procent) +16,2 procent

Bregott normalsaltat +25,9 procent

Barilla Penne Rigate +6,9 procent

Arvid Nordquist Gran Dia +21,6 procent

Lönneberga Kokt Skinka +5,6 procent

Guldfågeln Chicken Nuggets +14,7 procent

Kalles Kaviar Original +11,1 procent

Pågen Lingongrova +7,1 procent

Valio Vaniljyoghurt Original +9,5 procent

Keso Cottage Cheese naturell +19,4 procent

Källa: Foodrunners

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!