Reklam mer än pennor och kepsar
De började som ett telefonföretag som sålde reklampennor och lite kepsar. I dag är Reklamtrion ett företag som erbjuder sig att ta hand om stora delar av ett företags marknadsföringsbit. Marknaden, den är hela Sverige och lite till.
DESIGN.Joakim Merilä är designer hos Reklamtrion, som vill fortsätta att utvecklas och närma sig formen av en reklambyrå Foto: Roland S Lundström
Foto: Roland S Lundström
Det är dock ingen lätt uppgift att vara en egen importör, speciellt inte som Reklamtrion i de sammanhangen är ett litet företag.- Nej, men det ger oss möjligheter som vi annars inte skulle ha, säger Hans Nyberg.Enligt honom har marknaden vad gäller profilprodukter förändrats ordentligt under åren. När det gäller själva produkterna är det forfarande samma prylar som lockar, men användandet och utformningen är det som skiljer sig.- I dag är det mindre slit och släng. Inte minst våra större kunder ser värdet i att ha genomtänkt strategi för sina profilprodukter och man använder de inte heller lika slentrianmässigt, säger Hans Nyberg.En stor förbättring har skett på mässor och arrangemang av olika slag där företagen ser till att bära enhetliga profilplagg.Men vill folk bära kläder med företags-logotype i dag?- Ja, om logotypen inte är för stor - och att kläderna är snygga förstås. En ny kategori är de unga som gärna bär till exempel t-shirtar där själva tyget, hela tröjan är tryckt. Det fungerar riktigt bra på vissa varumärken, säger Hans Nyberg.Deras marknad finns till 80 procent utanför länet. Bland kunderna finns stora bolag med verksamhet över hela landet och även i andra länder. Numera kan kunderna också boka sina produkter på nätet, i en webbshop, där distributionen till viss del sker direkt från leverantören.Alla anställda utom en finns i Luleå, men trots det har man både av miljöskäl och av praktiska skäl börjat att packa upp containrar som anländer till södra Sverige redan där nere. Det kan man göra tack vare ett samarbete med sitt fraktföretag.Finns det nackdelar med att finns här i norr med en stor del av marknaden i södra Sverige?- Nej. Kunderna säger att de känner sig trygga med oss för att vi kommer från Norrbotten. Här håller man vad man lovar. Vi har inte heller samma omsättning av personal som söderut. Bara det är en trygghet för kunden, säger Hans Nyberg.Någon direkt plan att fortsätta växa personalmässigt finns inte. Däremot jobbar man för att fortsätta utvecklingen av företaget att närma sig funktionen av en reklambyrå.- Vi vill vara med och planera företagens marknadsföring. Redan i dag har vi en egen designer och har den rådgivande rollen, men den biten ska vi utveckla. Framtiden ser ljus ut.
Startades: 1997Ägare: Leif Norén, Mats Johnson, Tomas Taawo, Jörgen Johansson.Omsättning: 33,5 miljonerVinst efter finansnetto:10 procentAntalet anställda:18
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!