Regina rullar snart här

Reginatåget har anlänt till Luleå. Nu väntar justeringar och utbildning före premiären Luleå?Umeå på nyåret. Malmfältsborna kan fortfarande hoppas på Tag Plats med fintåg i juni 2006.

LULEÅ2005-11-09 06:30
Reginatåget har hämtats från SJ:s stall när SJ:s nyare motorvagnståg nu börjar rulla i Mälardalen.<BR>Tåget kom till Luleå natten mot tisdagen och Connex Norrlandschef Stefan Johansson togs på sängen när media började ringa.<BR>Men han ordnade mer än gärna en improviserad visning för att manifestera att nya tider är på gång längs Norrlandsrälsen.<BR>Det är som att komma in i en ny värld när man kliver ombord.<BR>2000-talsstandard kontra nuvarande 1960?1980-talsklass.<BR>Fönstren är stora och utrymmena mellan stolarna väl tilltagna. Framför allt gör tåget ett fräscht intryck.<BR>Regina är ovanligt brett med 3+2 stolar i bredd. Tyvärr medger inte bredden körning till Narvik för närvarande. Två snögallerier är för smala.<BR><BR><STRONG>Som en cockpit</STRONG><BR>Förarhytten känns mer som en cockpit i ett flygplan än en lokhytt.<BR>&nbsp;? Underbar och jättetrevlig förarmiljö, menade Connex instruktör Göran ?Guran? Svensson, Gävle, som ska ha hand om utbildningen av lokförarna. Tåget kan gå i 200 km/tim, men det är tyst i förarhytten.<BR>Reginan ska köra Luleå?Umeå på morgonen och tillbaka på eftermiddagen. Anslutande tåg från och till Malmfälten avpassas till Reginans tider. På få delar av sträckan är 160 km/tim maximal hastighet, men tillstånd söks att köra femton procent fortare. Däremot är 140-sträckorna fler.<BR>Enligt Stefan Johansson kommer i alla fall Connex tåg att köra snabbare än Connex bussar som går E 4 Luleå?Umeå. Om än med ett fåtal minuter.<BR>&nbsp;? Vi har ännu inte hunnit fundera på biljettpriser, informerade han.<BR>Bland moderna faciliteter på tåget finns ett GPS-system. Detta är bland annat kopplat till en datoriserad högtalarröst där meddelanden om stationer, uppehåll och förseningar ges.<BR><BR><STRONG>Start för utbildningar</STRONG><BR>Tekniken möjliggjorde till och med att Göran Svensson lyckades att ordna ?Trevlig midsommar? i novemberdimman på de destinationsskyltar som finns inne och utanpå tåget.<BR>&nbsp;? Vi börjar att utbilda förare redan nästa vecka, berättade projektchefen för Regina Jan Blom, Boden. Och senare tågvärdarna.<BR>Det har diskuterats en hel del, inte minst från Kirunabon och moderate vice kommunstyrelseordföranden Hans Swedells sida, om moderna tåg även till Malmfälten. Enligt Swedell är tågfrågan just nu hetaste diskussionsämnet i Kiruna.<BR>&nbsp;? Det är fortfarande realistiskt att tänka sig Reginatåg Kiruna?Luleå till sommaren, tröstar Stefan Johansson alla Malmfältsbor som kommer att kasta lystna blickar på tåget.<BR>Tillgången till ytterligare Reginatåg styr tidtabellen.<BR>Målet för Regina Luleå?Umeå är två dagliga turer i varje riktning.<BR>&nbsp;? Så fort vi får fram fler tåg blir det så.<BR>Hans Swedell kunde på tisdagen meddela att Rikstrafikens VD Staffan Widlert kommer till ett möte i Kiruna 30 november. Ämnet är persontrafiken på Malmbanan och Hans Swedell hoppas kunna hitta lösningar med Connex, länsstyrelsen, kommunerna, företagen och Rikstrafiken om bättre tåg.<BR>I väntan på det rullar Connex vidare med planerna på Reginatåg inför sommaren <A href="mailto:2006.hakan.zerpe@kuriren.com">2006.</A>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om