Rattfulla tvingas till alkolås

Vägverket föreslår att alla som döms för rattfylleri ska tvingas att medverka i ett alkolåsprogram i ett år för att få behålla körkortet.  Över 100 personer dör och 1.000 skadas varje år i alkoholrelaterade trafikolyckor.

LULEÅ2007-11-28 01:45
Sedan 1999 pågår i Sverige försök med alkolåsprogram, där personer som döms för rattfylleri och där körkortet ska återkallas, frivilligt kan delta och får därmed behålla körkortet. Motkravet är att koppla in ett alkolås i bilen. Personen ska själv bekosta installation och inhyrning av alkolåset och kostnaden för detta samt för de obligatoriska läkarkontrollerna under programtiden på två år är ungefär 55.000-60.000 kronor. Totalt i landet deltar 700 personer just nu. I Norrbotten infördes försöket 2003 och för närvarande deltar 34 förare i programmet. Höga kostnader
Enligt Vägverket så har de i landet som deltagit i försöksverksamheten med alkolås 60 procent färre trafiknykterhetsbrott och 80 procent färre trafikolyckor upp till fem år efter avslutat program. En negativ erfarenhet av pågående försöksverksamhet är dock att endast elva procent av dem som dömts för trafiknykterhetsbrott har ansökt om deltagande. De höga kostnaderna anses vara en orsak till det låga deltagandet. Det är också hårda krav på nykterhet och mer än 40 procent av dem som påbörjat programmet har blivit uteslutna på grund av de hårda kraven på nykterhet. Obligatoriskt
Vägverket noterar att antalet dödsolyckor sedan man införde sitt trafiksäkerhetsprojekt Nollvisionen har minskat, utom när det gäller dödsolyckor med alkoholpåverkade förare. Nu vill Vägverket att det ska bli obligatoriskt att delta i alkolåsprogrammet för att få behålla körkortet om man kört onykter. Och det oavsett hur stor promillehalt man hade vid kontrollen. Och orsaken till förslaget är en forskningsrapport från Karolinska institutet, som visar att det är en mycket liten del, bara tre-fyra av 1.000 förare, som står för alla trafiknykterhetsbrotten. Många har mer eller mindre allvarliga alkoholproblem. Därför anses det inte ändamålsenligt att låta promillehalten bestämma behovet av lämplighetsprövning för körkort efter trafiknykterhetsbrott utan man vill behandla alla rattfyllerister lika när det gäller att få nytt körkort. Ett års prövotid
-Kraftfulla åtgärder krävs för att förhindra att dessa personer fortsätter att köra onyktra. Det är oacceptabelt att 40 procent av alla omkomna personbilsförare är alkoholpåverkade och att cirka 125 personer varje år dödas i alkoholrelaterade olyckor, säger Vägverkets generaldirektör, Ingemar Skogö. Det nya förslaget gå ut på att man ska inneha alkolås i ett år och klara de läkarkontroller som ingår för att åter få köra bil utan alkolås. Klarar man inte nykterheten förskjuts programtiden. Den kortare tiden minskar kostnaderna och får fler att välja detta som alternativ till att få körkortet indraget. Alkolåsprogram föreslås även bli en alternativ till körkortsåterkallelse för dem som läkare konstaterat ha alkoholproblem, även om de inte anmälts för rattfylleri. Förslaget är inlämnat till regeringen.

Fakta/Trafikdöd

40 procent av alla personbilsförare som omkommer i trafiken är alkohol- eller drogpåverkad.

Genomsnittlig promillehalt 1,8 Många är återfallsbrytare Rattfulla kör bil "16.000 gånger" varje dag. Rattfylleri dödar cirka 125 personer varje år. Rattfylleri skadar cirka 1.000 personer varje år. Källa: Siffror från Rikspolisstyrelsen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om