Ratade fett anbud

Tågkompaniet agnade ett fett bete i sitt anbud på Norrlandstrafiken.
I offerten ingick tio nya snabbtåg.
Dessutom fanns pengar inbakade för upprustning av ligg- och sovvagnar.
Rikstrafiken nappade dock inte.

LULEÅ2005-09-03 06:30
Snabbtågen ingick i det anbud på 537 miljoner kronor som Tågkompaniet lämnade in. Som bekant fick dock Connex Norrlandstrafiken för 310 miljoner kronor under fem år.<br>&nbsp;? Vi hade finansiering klar med 400 miljoner kronor för nya tåg och ett underskrivet leveransavtal, säger Tågkompaniets trafikchef Sven Malmberg som fortfarande arbetar i företaget. Avtalet var villkorat med att vi fick Norrlandstrafiken. <br>Snabbtåg och rustade vagnar<br>Snabbtågen var av typen X 40, samma modell av tvåvåningståg som SJ har beställt och som ska rulla i Mälardalen.<br>&nbsp;? Vi hade liten annan inredning i pentryt för att detta skulle svara mot de längre restiderna som vi har.<br>Snabbtågen var tio till antalet.<br>&nbsp;? Tanken var att ta bort de lokdragna tågen på Malmbanan utom tåg 93 och 94 som har direkta sovvagnar till Narvik.<br>Också den planerade förbindelsen Kiruna/Luleå?Umeå skulle få snabbtåg.<br>Två snabbtåg var tänkta att gå på Mittlinjen Sundsvall?Östersund som Tågkompaniet kör. Dessutom skulle en speciell studentlinje inrättas mellan Umeå och Östersund. Den skulle köras fredagar och söndagar.<br>Pengar fanns också inlagda i anbudet för att renovera Norrlandstrafikens sov- och liggvagnar. Underhållet för alla tåg var bestämt att ligga i Notviken, Luleå. <br>Finansieringen var löst<br>Tågset 1 från tillverkaren Alstom skulle ha gått till SJ. Tåg 2?11 hade Tågkompaniet fått ta och SJ de följande.<br>&nbsp;? SJ kör ju nu med X 40. Vid det här laget skulle fem?sex X 40-tåg varit i trafik här uppe. Och 60-talsvagnarna befunnit sig i vagnarnas himmel, om det nu finns någon sådan, suckar Sven Malmberg.<br>Tågkompaniet hade alltså löst finansieringen när anbudet lämnades in. Kostnaden för finansieringen var dock avhängig av vad som skulle kunna hända inför ett eventuellt operatörsbyte vid anbudsperiodens slut.<br>Nya järnvägsfordon har en livslängd på 25 år, men anbudsperioderna är betydligt kortare. Finansbolaget krävde någon form av garanti att tågseten skulle användas i Norrlandstrafiken under minst halva livslängden, 13 år.<br>&nbsp;? Ett annat villkor var att fordonen därefter kunde användas internationellt, vilket är möjligt med X 40, redovisar Sven Malmberg.<br>Därmed ställdes ett krav på Rikstrafiken.<br>&nbsp;? Detta var att man lämnade en garanti som sade att oavsett operatörsbyte garanterar vi att de här tågen går kvar i trafiksystemet i minst 13 års tid. Rikstrafiken svarade ? och det var ett av skälen till att vi blev utslängda ? att man inte lämnar några sådana garantier.<br>Garanti till 2018 <br>Den statliga garantin som finansbolaget krävde var alltså att om tågen kom på spåret 2005 skulle Rikstrafiken garantera att tågen användes minst till 2018.<br>&nbsp;? En sådan garanti hade inte kostat skattebetalarna en enda krona. Det hade också givit en trygghet: Om vi inte fick kommande anbudsperiod var motprestationen från leasingbolaget att de garanterade att vi inte kunde ta med oss tågen till and-ra uppdrag. <br>&nbsp;? Rikstrafiken å sin sida hade haft en garanti att tågen skulle ha gått kvar här. Och 2018 hade Rikstrafiken i förekommande fall kunnat säga att vi struntar i Norrlandstrafiken och stänger den.<br>Affärsverket SJ hyr i dag ut ett antal lok och vagnar som används i upphandlad trafik.<br>&nbsp;? Vi konstaterar nu att Rikstrafiken där lämnat en garanti för fordonens användning under den tid som de ligger på leasing, exempelvis för många av de sovvagnar som går på Norrlandstrafiken. Dessa är på leasing en bit in på nästa decennium.<br>För bra för att vara sant<br>Staten hade sluppit satsa 140 miljoner kronor på upprustning av vagnarna på Norrlandstrafiken om man valt Tågkompaniets anbud.<br>&nbsp;? Den kostnaden var inbakad i vårt anbud. Nya tågen låg i anbudet på så sätt att vi räknade med att kunna tjäna in leasingavgifterna genom att slippa hyra gamla underhållskrävande lok jämte att vi skulle få lägre underhållskostnader och mer attraktiva tåg.<br>Idén föll dock inte i god jord, konstaterar Sven Malmberg en smula uppgivet.<br>&nbsp;? Modellen kanske var för bra för att vara sann. Och vi hade till och med gjort en speciell design på tågen.<br><br>hakan.zerpe@kuriren.com<br>0920/376 21
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om